Jos ei kestä pakkeja, ei kestä elämääkään... [Tanssijat] (Sannukka 2004-12-15 16:13)
Pakitusasiaa on jo käsitelty monelta kantilta, mutta otetaanpa vielä yksi näkökohta esille. Jos jätetään pois ns. yleisesti hyväksytyt pakitussyyt (humala, lähentely, liian usein toistuva haku tai haku hakualueen ulkopuolelta), niin näkisin pakituksen syynä olevan usein jonkin hakijan kielteistä huomiota herättävän ominaisuuden. Pakituksen syynä voi olla jokin poikkeava piirre hakijan olemuksessa tai käyttäytymisessä; esimerkiksi tavanomaisesta poikkeava tanssityyli, olematon tanssitaito, lavaolosuhteisiin sopimaton pukeutuminen jne.
Moni on tämän pakituskeskustelun aikana todennut, että parin tanssin ajan kestää, vaikkei tanssikaveri kovin mieluinen olisikaan. Miksi kaikki sitten eivät kestä? Yksi syy, vaikkei varmasti ainoa, voi olla pakittajan omassa huonossa itsetunnossa. Pakittaja miettii, että mitähän nuo muut ajattelevat, jos minä suostun tuon kanssa tanssimaan? Hakevatko kaikki muutkin tanssitaidottomat minua sen jälkeen, kun lähden tuon yhden kanssa? Kuinka naurettavalta minä mahdan näyttää, kun yritän pysyä tuon erikoisella tanssityylillä tanssivan perässä?
Ylenmääräinen pakittelu on marginaali-ilmiö, kuten toisaalla olevan säikeen vastauksista voi päätellä. Toisaalta se on kuitenkin voimakkaita tunteita ja jopa traumoja aiheuttava asia ja siksi on hyvä, että siitä keskustellaan, perinpohjaisesti ja eri näkökohdista.