Musiikin opetus ja tanssiharrastus [Musiikki] (Josef 2004-11-10 11:01)
Törmään täällä palstalla jatkuvasti minulle uppo-outoihin termeihin, kuten esim. clave ja perkussio (taitavat olla soittimia, tarkistin netistä), synkooppi (en ymmärrä vieläkään ja ehkä hyvä niin), tahti, rytmi ja iskut (vähitellen sumu hälvenee).
Koulussa niillä noin 300:lla laulun ja musiikin tunnilla opin kyllä Porilaisten marssin sanat ja luettelemaan vaskisoittimet. Vahingossakaan opettaja ei maininnut jostain laulusta, että tämä nyt sitten on valssi tai polkka. Ei käsitelty erilaisia rytmejä, ei mainittu musiikkikappaleiden ja tanssien salaperäisestä yhteydestä (ei muuten opetettu sitä laulamistakaan, ainakaan minulle).
Minulle tanssimisen aloitus oli todella vaikeaa, kun kaikki musiikillinen perusta puuttui täysin. Muistan hyvin, kuinka alkuaikoina lavoilla minun täytyi odottaa muiden aloittavan tanssin, jotta sain selvän kulloisestakin tanssilajista. Sitten pääsin hakemaan viimeisenä (sitä kutsuttinkin Josefin hakuaalloksi).
Voisiko koulun musiikinopetus oikealla tavalla painotettuna helpottaa nuorten tanssiharrastuksen aloitusta? Pitäisikö musiikin ja liikunnan opetus joiltain osin yhdistää? Pitääkö voimistelun olla vain voltteja ja hikijumppaa? Eikö erilaisten askelikkojen taito ole myös liikunnallista taitoa?