[Päämenu] [Tuoreet artikkelit aihealueittain / säikeittäin]]

Ämyri [Tanssipaikat] (Lurjus 2004-08-24 10:32)

Liki pitäen

Twototango
2004-08-25 14:50

Pia M:"Joskus on puhuttu siitäkin, että tanssilava on semmoinen reliikki missä ihminen ei yks kaks saakaan välttämättä valita, ketä vasten painautuu. Sosiaaline paine olla antamatta pakkeja on niin vahva, että on äärimmäisen tarkkaan määriteltyä millä perusteilla tanssista saa kieltäytyä (tämänhän tiedämme)."

"Kuten Nasu sanoit: "Turhien pakkien antaminen on mielestäni erittäin huonoa käytöstä ja edelleenkin sallittua ainoastaan, jos hakija on humalassa tai käyttäytyy (tai on käyttäytynyt) sopimattomasti". Lavalla on siis erittäin huonoa käytöstä kieltäytyä fyysisestä kontaktista tuntemattoman, ehkä epämiellyttävältäkin vaikuttavan vastakkaisen sukupuolen edustajan kanssa, jos tämä ei täytä äsken määriteltyjä ehtoja."

"Sen sijaan missä tahansa muualla olisi erittäin huonoa ja arveluttavaa käytöstä suostua fyysiseen kontaktiin tuntemattoman vastakkaisen sukupuolen edustajan kanssa vain tämän sitä pyytäessä... ja kummallisena suostumista pidettäisiin, jos pyytäjä vielä olisi epämiellyttäväkin vaikuttava."

Niin, minä nostan hattuani ja korkealle aina, kun löytyy ihmisiä, jotka uskaltavat tuoda esille omia näkemyksiään ja visioitaan, jotka poikkeavat yleisistä linjauksista. Tiedänpä nimittäin varsin hyvin, miltä sosiaalinen paine tuntuu. Olen se tuntenut niskassani useammin kuin kerran. Ja en nyt puhu palstasta.

Ympyrä palstan pakkikeskustelussa näyttää jälleen sulkeutuneen. Muistan nimittäin olleeni tässä samassa tilanteessa ennenkin. Ja olenpa ajatellut, etten enää puutu näihin pakkiasioihin, mutta minä myös näen ihmisen oikeuden kieltäytyä hänelle epämiellyttävistä asioista niin tärkeäksi, että en yksinkertaisesti voi vaieta. Se näkemys mikä minulla on tästä asiasta, ajaa kaikkien minun henkilökohtaisten etujeni ohi. Minulle itselleni olisi paljon edullisempaa pitää näkemykseni omana tietonani.

"Tanssilavalla oletus on, että on tultu tanssimaan ja ollaan siis liki, mutta jos minulta kysytään että kumpi käy edellä, lavaetiketti vai ihmisen itsemääräämisoikeus, niin kummankohan mahtaisin valita...?"

Niin, minä myös katson tätä ihmisen kieltäytymisoikeutta paljon laajemmasta näkökulmasta kuin pelkästään tanssin ja pakkien kannalta. Jos ihminen ei tarvittaessa sano "kiitos ei" siitä pelosta, että jollekin tulee paha mieli, tekee kyllä pitkässä juoksussa omasta elämästään suoranaisen helvetin.

Mielestäni lopullinen tarve pakkeihin loppuu siinä vaiheessa, kun ihminen saa tanssipaikan ovella määrätä, ketkä pääsevät sisälle ja ketkä ei.

Ja kun ottaa tähän asiaan tällä tavoin kantaa, saa varsinkin miehenä automaattisesti epäherrasmiesmäisen, pakkiautomaatin, epäkohteliaan, nirpan jne. ihmisen leiman. Se on sitä sosiaalista painetta se! Mutta niin olkoon! :) - Ja hassua on, että minusta jopa tuntuu jotenkin sopivaltakin se, että annan itsestäni tässä asiassa hyvin epäedullisen kuvan. Kivittäkää minut mieluummin kuin niitä arkoja nuoria tyttöjä, jotka ehkä tuntevat syyllisyyttä pakittaessaan kaiken maailman örveltäjiä.

Ja todettakoon nyt vielä, että mielestäni kieltäytyä voi täysin korrektisti, ystävällisesti jne. - En nyt jaksa paneutua tähän puoleen sen enempiä.

Ja pakitustarve on minunkin mielestäni loppujen lopuksi aika vähäistä, mutta ei se kuitenkaan aivan kadonnut ole. Tästäkin vahvasta kannanotostani saa ehkä taas hieman väärän käsityksen.

[Päämenu] [Tuoreet artikkelit aihealueittain / säikeittäin]] [Vastaa sähköpostitse]
[Arvioi] [Roska] [Akana] [Jyvä] [Rusina] [Helmi]