[Päämenu] [Tuoreet artikkelit aihealueittain / säikeittäin]]

Bugg-nimikeskustelu päättyköön [Tanssilajit] (Raili 2004-04-30 14:10)

Bugg-nimikeskustelu päättyköön

Raili
2004-04-30 14:10

Palstalla on äskettäin jälleen keskusteltu vilkkaasti bugg-nimen käytöstä. Keskustelun yhteydessä tuotiin esille minunkin opetukseni, koska olen tunneillani esitellyt tämän lajin kaksi nimitystä, bugg tai bugga. Olen tykännyt itse jälkimmäisestä, koska se sujahtaisi niin mukavasti suomen kieleen. Mutta käydyn palstakeskustelun vuoksi soitin nyt kielitoimistoon, ja sen ohjeet ovat yksiselitteiset: vieraskielinen konsonantiloppuinen sitaattilaina saa aina taipuessaan sidevokaaliksi i:n. Niinpä tästä eteenpäin Tanssikoulu Tanssipartnerissa siis opetetaan buggia.

Mitä sitten liikekieleen eri tansseissa tulee, suosittelisin positiivista asennetta: jokaisella kurssilla on aina jotain annettavaa tyylistä riippumatta. Bugissa tyylit ovat (kuten minulle Ruotsissa on kerrottu) paikallaan pyörivä "riksbugg" ja tanssin suuntaan etenevä "snurrbugg". Vain jälkimmäistä Tukholman lavoilla enää näkee. Lavoja on kaksi, Mälarsalen keskustassa ja Yesterday vähän Tukholman ulkopuolella, kesällä Galejan Skansenilla.

Itse käyn useita kertoja vuodessa Tukholmassa ja aina mukana oppilaitani, viimeksi olimme pääsiäisenä tanssimassa 20 hengen porukalla Yesterdayssä. Lavakulttuurimme ovat erilaisia, energinen bugg on upea ja liikkuva tanssi, jota valitettavasti ei Suomen lavoilla pääse täysillä menemään, koska meillä tanssitaan samaan musiikkiin useita lajeja. Ruotsissa koko tanssi-ilta (modern) on 2 buggia, 2 hidasta foksia. Olen tykästynyt svenskien menoon, ja siksi opetan lajia, jota nimittäisin "modern snurrbugg". Muutama päivä sitten joku epäili tällä palstalla ruotsin kielen taitojani, hänelle hymyillen todettakoon, että seuraan myös ruotsalaisia bugg-keskustelupalstoja netissä, på svenska.

Raili Laine FM, dipl.tanssinop. Tampere

[Päämenu] [Tuoreet artikkelit aihealueittain / säikeittäin]] [Vastaa sähköpostitse]
[Arvioi] [Roska] [Akana] [Jyvä] [Rusina] [Helmi]