Pakki-filosofiaa [Tanssijat] (DMalone 2004-02-24 21:08)
Olen osin samaa mieltä Twototangon kanssa, pakitusta ei toisaalta pitäisi ottaa kuolemanvakavasti. Täytyy kuitenkin muistaa, että kaikilla ei ole yhtä vankka ego kestämään kolauksia. Ja erityisesti hallaa pakitus voi aiheuttaa lavauraansa aloittelevan kohdalla. Pitäisi huomioida myös tällaisia ihmisiä.
Kaikkia tekoja pitäisi punnita kulloisenkin ympäristön normeja vasten. Kun itse aloittelin tansseissa käymisen 60-70 lukujen taitteessa, oli pakitus hyvin tavanomaista, ainakin Lahden seutuvilla. Voi sanoa, että keskivertohakijalla ehkäpä 1/100 tai jopa 1/50 hauista (en tarkoita kaloja) päättyi pakkeihin. Tietysti pakkeja inhottiin, mutta ilmiötä kuitenkin siedettiin. Pakittaja ei joutunut koko tanssiyleisön ylenkatsonnan tai kostotoimien kohteeksi. Sitävastoin saattoi kylläkin joutua pakitetun osalta ikuiseen hakusaartoon. Mutta ei sillä niin suurta väliä, väkeähän riitti, nuorta väkeä! Täytyy muistaa, että tanssipaikat olivat paljon enemmän seuranhakufoorumeita kuin nykyisin. Pakitus oli eräänlainen viesti: "Mä en oikein välitä tanssia sun kanssa", "No ei tanssita, kyllä se vaan mulle passaa".
Tanssitoiminnan muututtu enemmän yhteisen harrastuksen harjoittamiseksi, on pakittaminen muodostunut paljon enemmän tabuksi, yhteisen harrastuksen sabotoimiseksi, epäsolidaarisuudeksi ryhmää kohtaan, ryhmän normien polkemiseksi. Harvinaisuutensa vuoksi pakituksen kokee moni nykyään veriseksi loukkaukseksi.
Näin on normisto muuttunut. Turun seutu on kukaties tässäkin suhteessa säilyttänyt vanhaa perinnettä, tosin ilmeisestikin hyvin paljon lieventyneenä. Twototango, kerroit aloittaneesi tanssiurasi juuri Turun seutuvuilla. Melkein olettaisin, että se on vaikuttanut myös näkemyksiisi pakittamiseen. Melko arkinen juttu, jota karu Turun poika (sinä olit kylläkin Pohjanmaalta) ei kauan märehdi, olipa sitten pakittajana tai pakitettuna. Muualla maassa suhtaudutaan kuitenkin ehkä erilailla. Myös ikäjakauma lavoilla on tyystin erilainen, silläkin voi olla merkitystä.
Täytynee varautua tanssiperinteen tähänkin puoleen, kun taas keväämmällä teen perinteenkartoitusmatkan Auralle :-).