Paritanssiseminaari... [Tanssijat] (Pia M 2004-02-16 11:52)
Ensinnäkin kiitokset Pia M:lle raportista ja kommenteista. Tässäpä tarkemmin omia kommenttejani. Lainaukset ovat pääosin Pia M:n artikkeleista.
Ajatuksia itse seminaarista
Ensimmäinen silmiinpistävä mielikuva seminaarista oli sen jäykkyys. Nähtyäni seminaarin ohjelman, osasin sitä kyllä etukäteen odottaakin. Oma mielenkiintoni seminaaria kohtaan nimittäin lopahti ohjelman nähtyäni. Mua ei yksinkertaisesti kiinnosta kuunnella pitkiä saarnoja, vaikka aihe sinänsä kiinnostikin. Eihän uutta ja luovaa synny tuollaisella menetelmällä, että muutama esittää puheenvuoroja ja osaanottajat vain istuvat ja kuuntelevat. Parhaimmat ideat syntyvät ihmisiltä, jotka toimivat ruohonjuuritasolla. Heillä on paras näkemys asioista.
Seuraava seminaari on huhtikuussa Hgissä. Tangomarkkinoilla kolmas.
Ehdotan, että tuonne seuraavaan seminaariin tungetaan, jos vain suinkin mahdollista, tanssinettiläisten valmisteltu puheenvuoro, jossa päästellään ulos ne höyryt, mitkä nyt jäi Seinäjoella päästelemättä. Puheenvuoron esittäjälle voidaan laittaa täällä hattu kiertämään. Jos sata meistä pistää 5 euroa (tai joku muu itselle sopiva summa) hattuun, siinä on jo mukava korvaus esittämispalkkiona! Kyllä tällainen tanssijan puheenvuoro olisi seminaarissa paikallaan!
Lisäksi ehdotan, että paikalle menijät valmistelevat lyhyitä puheenvuoroja, joissa tuovat esille tärkeitä ja keskustelua ja ideoita herättäviä asioita. Jos tulevassa seminaarissa yleisökeskustelulle ei ole varattu tilaa valmisteltujen puheenvuorojen jälkeen, silloin myös tämä epäkohta on otettava puheeksi. Tämä olisi hyvä selvittää jo ennen seminaaria. Mikä se sellainen seminaari on, jossa ei synny keskustelua?!
(Risto Nevala) Sanoo ettei ole enää paljoa paikkoja joissa olisi naisten rivi ym. Mainitsee Särkän
Jos tanssialan ammattilainen päästää suustaan tällaisia kommentteja, niin kyllä jossain on jotakin pahasti vialla.
Idea nuorten houkuttelemiseksi
Konkreettinen idea nuorien houkuttelemiseksi tanssipaikoille olisi mielestäni esim. seuraava.
Käsittääkseni esim. monissa lukioissa on jonkinlaista tanssiopetusta. Eikö olisi mahdollista, että tällaisen lukion pikakurssin jälkeen liikunnanopettaja veisi porukan tutustumaan tanssilavalle. Se ei vaatisi edes rahallisesti suurta panostusta. Tanssinjärjestäjä voisi tulla vastaan hinnoissa. Mielestäni tällaisen tutustumisryhmän voisi päästää sisälle maksutta. Jos esim. 30-henkisestä porukasta tanssikärpänen puraisee kahta, tämä satsaus on tanssinjärjestäjän näkökulmasta kannattava.
On kuitenkin mielestäni erittäin tärkeää, miten tämä toteutetaan. Ensinnäkin liikunnanopettajalla täytyy itsellään olla näkemys lavameiningistä. Jos opettaja on itse ensikertalainen, tapaus voi olla katastrofi. Tietysti tällaisessa tapauksessa tai ehkä joka tapauksessa joku ammattilainen voisi toimia oppaana, joka tutustuttaisi meininkiin.
Myös lavan ja illan valinta on ratkaisevaa. Tuskin nuoriso innostuu, jos porukka viedään eläkeläislavalle, jossa esiintyy Teuvo Oinas (muuten kaikki kunnia Teuvo Oinaalle) ja tauoilla levymusiikkia. Illan yhtye pitää olla nuorekas ja lava pitää olla sellainen, joka vetää paikalle ainakin osittain nuorempaa väkeä.
Koska tunnen Turun seudun tanssikulttuurin parhaiten, mikä olisi hienompi paikka tällaiselle tutustumisreissulle kuin kaunis toukokuinen lauantai-ilta Valaksella. -Uittamolle porukkaa ei kannata viedä!
Ja varmasti Helsingin seudulla ja muuallakin Suomesta tällaisia tarkoitukseen sopivia lavoja löytyy.
Ihmiset jotka ovat itse tanssia harrastavia liikunnanopettajia, voisivat viedä tätä asiaa eteenpäin kollegoittensa parissa.
Liekö tätä yritetty tuossa Tanssitaito tavaksi -projektissa aikoinaan? Mulla ei ole projektista tarkempaa tietoa.
Seminaarin vetäjille tajunnan laajennusta
Lisäksi ehdotan, että seminaarin keulahahmoille, Heikki Kahila etunenässä, joku joka tietää heidän emailejaan, lähettää kutsun tutustua tälle keskustelupalstalle. Jos paritanssin kehittäminen yhtään kiinnostaa, täällä annettu palaute voisi hieman tuulettaa tunkkaisia asenteita.
Ei taida toimia netti seinäjoella ylipäätään, koska tanssi.net ei myöskään puheenvuoroissa vilahtanut.
Joo, se ei todellakaan toimi! Voisin kertoa siitä todelliseen kokemukseen perustuvan päivän vitsin, mutta kun nyt ei yhtään naurata.
PS. Olen ideointiporukassa mukana näin virtuaalisesti. Esitän mahdollisia ideoitani ja kommenttejani sikäli kun niitä syntyy.