[Päämenu] [Tuoreet artikkelit aihealueittain / säikeittäin]]

Lista: Taas näitä kysymyksiä... (3 vastausta) (Sitruuna 2003-08-15 16:54)

Komia polkka ja swing-polkka

Matti
2003-08-19 21:32

Tanhuista peräisin on myös KOMIAPOLKKA, josta Jari Aaltosen tanssikoulu on kehittänyt ns. swing-polkan, jossa polkkapari pyörikselee mm. toistensa ympäri.

Onko tämä komian polkan ja swing-polkan yhteys varmaa tietoa? Ei kuulosta mahdottomalta, että komia polkka olisi ollut inspiraation lähteenä, mutta en ole itse kuullut Aaltosten mainitsevan tästä. Nykyisessä muodossaan swing-polkka on joka tapauksessa aika kaukana komiasta polkasta. Swing-polkkaa olen yleensä nähnyt tanssittavan kantapolkan askelikolla. Kantapolkasta on yleisesti käytössä kaksi versiota: toisessa etummaisen jalan kantapää koskettaa lattiaa, toisessa etummaisella jalalla potkaistaan ilmaa. Molempia käytetään swing-polkassa.

Aaltoset eivät kumminkaan ole ensimmäiset, jotka ovat yhdistelleet polkkaa ja swing-tansseja. Itse näin sitä ensimmäisen kerran Vaasan Nordlek-festivaaleilla vuonna 1997 erään ruotsalaisen kansantanssiryhmän esittämänä. Heidän polkkansa oli tietysti ruotsalaista tyyppiä.

[Päämenu] [Tuoreet artikkelit aihealueittain / säikeittäin]] [Vastaa sähköpostitse] [Poista]
[Arvioi] [Roska] [Akana] [Jyvä] [Rusina] [Helmi]