Hyvitystä pääsylipun hinnasta? (Kesäheinä 2003-08-04 15:31)
Puhdasoppinen näyttö kaiken netiketin vastaisesta toiminnasta, hyvä Jaana!
Verkkokeskustelujen ohjeina yleisesti on, että:
- Lue palstaa jonkin aikaa passiivisesti, osallistumatta. Näin pääset sisälle palstan henkeen ja tutustut eri kirjoittajien tyyliin. Viikko, joskus kaksikin on hyvä aika käyttää palstan henkeen tutustumiseen. Jos kirjoitat heti ensimmäisellä kerralla lukiessasi, saatat reagoida harkitsemattomasti vain siksi että et tunne henkilöitä lainkaan.
- Vältä henkilökohtaisuuksia. Vaikka jonkun tietyn henkilön tyyli tai mielipide sinua ärsyttäisikin, älä hyökkää henkilöä itseään kohtaan. Itse asiaan voit kyllä puuttua. Sen sijaan että käyttäisit "sinä" -muotoa ("sinun kuulosi on superherkkä"), suosi "minä" -muotoa ("minun kuuloni ei ole niin herkkä").
- Vasta palstalle tulleena pidä matalaa profiilia. Uusi kirjoittaja, joka ensimmäisessä viestissään esittää rankkaa ja kiukkuista kommenttia palstalaisista ja palstan tyylistä, leimautuu salamannopeasti aggressiiviseksi valittajaksi.
Nämä ovat kaikki verkkokeskustelupalstoja koskevia ohjeita, eivätkä edes minun keksimiäni.
Lopuksi voin vielä todeta, että nimimerkin taakse kätkeytymisestä on kesäheinää turha moittia. Sinun nimimerkkisi on Jaana, mutta totuus on että mehän emme tiedä vaikka oikea nimesi olisi Ville. Vanha totuus elää edelleen: internetissä et voi koskaan tietää, vaikka keskustelukumppanisi olisi koira.
Saa olla aika kova luu, että voi ottaa särmikkään henkilön viitan kantaakseen. Minä kannan sellaista vapaaehtoisesti. Halutessasi voin kertoa henkilökohtaisia kokemuksia siitä, mitä se käytännössä tarkoittaa.