Etiketti taitavia haettaessa (Tapani 2003-08-04 16:23)
Useimmat täällä lienevät samaa mieltä kanssani siitä, että on edullista että lavoilla tanssivat välillä keskenään myös henkilöt joilla on selvästi eroa taidoissa. Huonommalle tanssijalle tanssiminen selvästi paremman tanssijan kanssa on opettavaista ja yleensä myös hauskaa jos parempi tanssija niin haluaa, ja parempi tanssija voi mahdollisen tanssinautinnon lisäksi saada hyvän mielen esimerkiksi toisen tanssiuran auttamisesta, hyvän mielen tekemisestä jne. Ja lisäksi eri taitotasoisten ihmisten tanssiminen keskenään vähentää - luultua tai todellista - sisäpiirimeininkiä ja siten houkuttelee uusia ihmisiä tehokkaammin mukaan ja edistää lavatanssikulttuuria. Etuja on paljon.
Täällä on viime aikoina kirjoiteltu jonkin verran siitä, että hyvien olisi hyvä hakea enemmän huonompia. Itse haluaisin herätellä keskustelua käänteisestä tilanteesta, eli siitä kun huonompi tanssija hakee itseään paljon parempaa tanssijaa. Olen itse tanssitaidoissani sikäli välivaiheessa, että monet kokemattomammat tuntuvat pitävän minua tosi pro-tason tanssijana, vaikka itse tiedän ettei asia ihan näin ole ja että lavoilla on monia jotka ovat minua huomattavasti parempia. Joten kokemusta on kertynyt jo molemmista rooleista: toisaalta toisinaan jotkut ovat tunnustaneet arkailleensa "noin hyvän" tanssijan hakemista, toisaalta olen itse miettinyt kuinka usein kehtaan hakea jotakuta itseäni paljon parempaa tanssijaa.
Ja rehellisesti sanottuna arkailu ei ole ihan aiheetontakaan. Myönnän ihan suoraan, että joskus on tuskaa tanssia itseään paljon huonomman tanssijan kanssa, ja joskus siitä omaa tasoa paremmasta tanssijasta jota on tullut haettua on myös huokunut se että ilo ei ole ylimmillään. Mutta toisaalta joskus taas tanssi on tosi kivaa molemmin puolin taitoeroista huolimatta.
Joten kysymys kuuluu: mitä tulisi ottaa huomioon itseä paljon parempaa tanssijaa hakiessa, jotta hänellä olisi mahdollisimman hauskaa? Itse ainakin toivoisin, että ketä tahansa hakiessani partnerilla olisi kivaa, sekä epäitsekkäistä että itsekkäistä syistä. Ilmeisten epäitsekkäiden syiden lisäksi partnerin nautinnon taso heijastuu heti omaan hauskuuteen, ja jos sillä taitavalla tanssijalla on oikein hauskaa hän saattaa vaikka innostua hakemaan minua :) Lisäksi jos keksimme täällä hyviä vinkkejä niin aloittelijat voisivat innostua hakemaan rohkeammin mielin kun he voivat paremmin luottaa siihen etteivät tuota haettavalleen ainakaan kovin suurta mielen pahoitusta.
Toivoisin siis, että kaikki sellaiset tanssijat joita jotkut muut pitävät tosi hyvinä (oma mielipide ei tärkeä) kertoisivat siitä, milloin ja miten haettaessa teillä on hauskinta kun partneri on paljon kokemattomampi?
Oma mielipiteeni: Ehkä tärkein asia on se, että älä hae nopeisiin/vaikeisiin. Eniten tuskaa minulle aiheuttaa se, että en pysty tanssimaan musiikin vaatimalla nopeudella kun partneri ei pysy perässä. Koska hakemisessa täytyy olla nopea ei usein tietysti voi jäädä kuuntelemaan mitä seuraavaksi soitetaan, mutta yleensä hitaat ja nopeat vuorottelevat. Sikanopeiden rokkien jälkeen tuskin tulee heti perään toisia, ja silloin voi olla turvallisinta hakea. Tanssijoiden määrä vaikuttaa. Jos on hiljainen ilta eikä tuttuja ole paikalla niin paljon että flaksi kävisi suhisten niin uudet tuttavuudet ovat tervetulleempia. Omalla kohdallani oma mielialani on myös tärkeä tekijä. Jos on "meno päällä" ja hyvällä tuulella niin silloin minulla on usein hauskaa vaikka totaalisten aloittelijoiden kanssa, mutta matalapaineen iskiessä olen usein mieluummin tanssimatta kuin tanssin itseäni paljon huonomman kanssa - se voi olla "piste i:n päällä".
Jos palataan taas niihin tanssijoihin jotka ovat vastaavasti paljon minua parempia olen ehkä eniten miettinyt sitä, kannattaisiko heitä hakea tanssimaan heidän omaa spesiaaliaan vai jotain muuta? Jos siis neito on vaikka BW-mestari niin taitoeromme vaikkapa valssissa saattaisi olla pienempi, mutta toisaalta jos valssi ei kuulu lemppareihin niin silloin se vasta vaatisikin hyvän viejän jotta se olisi hauskaa. Joten kummalla kannattaisi mieluummin hakea?