Ruusulassa =) [Tanssipaikat] (Ami 2008-09-22 16:56)
Pohdiskellaampa hieman tätä osaamisjuttua. Vastaan tähän Pia M:n alle, kun sattuu olemaan ensimmäinen aihetta käsittelevä tämän päivän artikkeli. Mitä se osaaminen oikeasti on? Kun sillä osaamisella on niin pirun paljon niitä tasoja. Varmaan se omaksin tanssi toimii monella eri tavalla, riippuen täysin siitä, kenen kanssa tanssii. Taitaa ne ensiaskeleet kertoa, kuinka mennään milläkin kertaa. Toisaalta taas oletus ja mielikuva voi olla täysin väärä tanssitettavasta.
Luulen, että aika herkästi sitten syntyy se, että tanssitetaan niitä tuttuja ja turvallisia, joista tietää kuinka on menty, ollaan treenattu ja hiottu niitä juttuja vaikkapa samoilla kursseilla. Toisaalta uusien, tuntemattomien tanssittaminen taitaa olla sitten haasteellisempaa.
Varmaan tänä päivänä on ihan järkevää kysyä, kummalla tai millä tavalla tämä tanssi mennään. Mutta toisaalta lienee tärkeää myös tunnistaa omat kyvyt viemiseen, jos esim. omassa osaamisessa on isoja eroja näiden vaihtoehtojen välillä. Ehkä sitä ei silloin kyselekkään.
Niin, alkuperiseen omaan kysymykseen. Mitä se osaaminen kenellekin on? Onko se riippuvainen tanssitettavasta, osaako vaiko ei? Eli jos tanssitettava on tasoa pro ja itse vaatimattomasti jatkotasolla tanssiva. Mutta kääntäen, jos itse tallustelee jatkotasolla ja tanssitettava on aloittelija. Oma tanssiminen se vaan ainakin omasta mielestä on erittäin vaikeasti arvioitava juttu. Ja jotenkin tuntuu, ettei se kyky itsearviointiin vuosien myötä yhtään parane.