Orkesterien ranking lista [Esiintyjät] (Casimir 2008-09-27 11:04)
Parahin Humppis. Muistaen tällä palstalla käymämme keskustelut, haluan aluksi korostaa sitä, että tämä kirjoitus ei ole kohdistettu sinua vastaan. Minä vain olen erimieltä kuin sinä.
"Tuo nyt vain ihmetytti, että noinkin paljon äänessä olevaa ja laajalti asiantutemustaan osoittanutta kirjoittajaa epäillään..." Humppis
Pitäisikö sinusta tämän palstan olla vain ja ainoastaan auktoriteettiuskoisten ja "yhtä köyttä yhdistykseen" -kuuluvien mellastuspaikka? Eikö täällä saa olla eri mieltä, ei ainakaan ansioituneiden kanssa? Näin asioiden ei pitäisi olla, ainakaan minun mielestäni. Tämä on keskustelupalsta, jossa ihmiset saavat ja voivat esittää mielipiteitä lavatanssista ja sen ympäriltäkin. Jos joku on eri mieltä, pitääkö palautteen kohdistua toisenlaista näkemystä esittäneen nimimerkin ominaisuuksiin ja tarkoitusperiin. Miksi ei keskustella asiasta, miksi ollaan erimieltä?
Tässä ketjussa minä kerroin oman mielipiteeni (kärjekkäästi, myönnetään) Pia M:n ylistämän orkesterin soiton volyymeista. Pia M ei kysynyt esim. tarkennuksia, mistä minun mielipiteeni johtui. Hän halusi vain olla myötätuntoinen pahoittelemalla minun kuuloni kohtaloa ja ohjasi minut korvalääkärille. Lohdutukseksi hänelle voin kuitenkin sanoa, ettei kuulossani ole vikaa, vielä.
Mitä puolestaan tulee sopivaan äänenvoimakkuuteen tanssipaikoilla, niin minun mielipiteeni on seuraava. Musiikin volyymi on sopiva silloin, kun pystyt keskustelemaan tanssilattialla (poislukien ämyreiden edusta) partnerisi kanssa huutamatta ja muissa tanssipaikan tiloissa pystyt käymään keskusteluja tavallisella puheäänellä, esim. kahvilan pöydässä. Lavatanssithan on sosiaalinen tapahtuma, johon tullaan paitsi tanssimaan myös keskustelemaan ja vaihtamaan kuulumisia vanhojen ja uusien tuttavuuksien kanssa. On orkestereita ja esiintyjiä, joiden keikoilla nämä kriteerit täytyvät, esim. Syke, Finkut ja Kantola & Omega. Viime kesän Juha Metsäperän ja Resiinan Tampsan keikalla näin ei ollut. Ääntä oli enemmän kuin tarpeeksi. Näin siis oli minun mielestäni.
Lopuksi haluaisin nostaa esille Nyytin ajatuksen: "..sensijaan jälleen pohdituttaisin tätä ilmiötä: miksi lavatansseihin valmistujan tarvitsee miettiä minkälaiset KORVATULPAT hankkii?
Ystävällisin terveisin Humu.