[Päämenu] [Tuoreet artikkelit aihealueittain / säikeittäin]]

Kysymys iskusta [Tanssilajit] (Aitomies 2008-09-18 11:46)

Iskujen löytämisestä - lisäinfoa

Jora
2008-09-24 13:31

Jos vielä vähän. Itse kun ei osaa esittää asiaansa selkeästi ja vastassa on merkillinen musiikkimaailma, seuraus voi olla vain selvittelyä toisensa perään.

Ehkä tuon tahtilajin n/m ymmärtää paremmin, kun tarkastelee asiaa suodattimen läpi kuunneltuna. Ei siis päästetätä korviin kaikkia niitä kilauksia, jotka ovat 1/m-nuotteja pienempiä.

Minä: Jos kaikki tahdit ja numeroidut iskut niiden sisällä olisivat identtisiä, se varmasti helpottaisi (tahdin) ykkösen löytämistä. Näin tuskin on käytännössä.

Tuo tuli ilmaistua huonosti. Identtisyydellä tarkoitin sitä, että kaikki ykkösiskut jokaisesssa tahdissa kuulostaisivat yhtä voimakailta. Samoin kakkosiskut keskenään, jne. Ehkä arvaus oli silti oikea. Tylsää voisi toki tämä musiikki olla. Ja vaikeuttaisi puolestaan fraasien erottamista, olettaisin.

1-2 sykkeen tunnistaminen tuntuu jo kohtalaisen helpolta, 1-2-3-4:nkin saanee joskus kiinni, mutta 1-2-3-4-5-6-7-8 (-9-10-11-12) on haavetta.

Hyvin ymmärrän (jo) tahdin pituuden määräytymisen tahtilajista. Etteikö se silti voisi tapahtua toisinpäin, ei ole niin selvää eikä tärkeääkään. Lopetan siltä osin, jos suinkin sopii.

Tahtilaji tai tahdin pituus ei muutu mihinkään, vaikka orkesteri esim. kiihdyttäisi polkkaa tai valssia loppua kohden.

Tahtilajin osalta ihan selkeää, mutta tahdin osalta omituista. Onko sitten "tahtia minuutissa" tahti-sanalla ihan eri merkitys? Wienervalssi 60 tahtia minuutissa, hidas valssi 30 tahtia minuutissa. Eron ainakin huomaa. Luulen, että muusikoilla on kuitenkin jokin keino antaa tahdin pituudelle joku aika-arvo. Tuntuisi järkevältä "dokumentoida" sävellykset niin, että musiikki kuulustaa samalta ja yhtä nopealta kaikkien samanlaisten kokoonpanojen esittämänä.

Muuta. Päivi luetteli "et" ja "a" ym. iskujen/sykäysten ajoituksia. Muistelen kuulleeni, että "a":n tarkka ajoitus on 3/4. Siis esim. 12 3a4:ssa ajoitus olisi aikajanana esitettynä 1---2---3--a4. Miten on? Onko 3a4 ajoitus sama jivessä ja BW:ssa?

[Päämenu] [Tuoreet artikkelit aihealueittain / säikeittäin]] [Vastaa palstalla]
[Arvioi] [Roska] [Akana] [Jyvä] [Rusina] [Helmi]