Hakuflaksi vierailla tanssipaikoilla [Tanssipaikat] (Avanaq 2008-09-17 10:17)
Onnistuneen tanssi-illan perusedellytyksiä on, että neiti tahi herra pääsee tanssimaan - eli hänellä käy flaksi. Flaksi kuitenkin vaihtelee henkilön ja paikan mukaan. Joitan tanssipaikkoja pidetään erityisen haastavina vierailijoille, toisissa taasen pääsee helpommin tanssimaan.
Näin lavakesän loppukouristuksissa on hyvä arvioida millaisia eri lavat ovat.
1) Millä tanssipaikoilla on uusien kasvojen haastava päästä tanssimaan?
2) Millä lavoilla flaksi on hyvä myös uusille kävijöille?
Voit myös halutessasi (=mielellään) perustella, miksi näin on.
Lähtökohtana on se, että naisilla ja miehillä tilanne on erilainen, johtuen vallitsevista hakukäytännöistä. Miehen näkemykseni siis tässä (tietysti).
Ja eräs nikki totesi, että eikös tanssivalla miehellä käy aina flaksi. (Ilmeisesti siksi, että naisia on aina enemmän).
Harvoin käy, mutta Oulun Hietasaaressa oli viimeksi haastetta sen verran, että jäi mieleen.
Toisaalta sanonta "kukaan ei ole profeetta omalla maallaan" voi myös toteutua: Joskus "historian painolasti" esimerkiksi vieruslava Kisiksessä painaa liikaa, ja pitää lähteä kotiin. Käytännössä että naistenrivissä ei ole kuin niitä naisia, joita en itse tapaa hakea. Itse tähän on tosin osin "syyllinen", omaan valikoivuuteensa, en hae koskaan ns. laidasta laitaan. Ja niiden tuttujenkin osalta mahdollista on myös se, että nämä katsovat "velvollisuushakunsa" mua kohtaan suoritetuksi ja ovat ottaneet missiokseen hakea toisia. Tämä on toinen osa sitä "historian painolastia".
Pakko kehaista viimeksi koettuja uusia paikkoja, eli Itiän ja Tirvan lavoja. Muita uusia en nyt muista.
Mutta näillä uusilla tulee juuri hienoja kokemuksia siksi, että tuota historian painolastia ei ole.
Kommentit: [Avanaq]
Heips tässä nyt naisen ajatuksia kysymyksiin ;) Enpä osaa nimetä mitään lavaa kumpaankaan kysymykseen, jos paikassa on tuttuja niin pääsen tanssimaan vaikka lava olisi uusi ja jos ei ole tuttuja en pääse tanssimaan vaikka olisin kuinka monta kertaa ko paikassa käynyt. Kisaranta taitaa olla ainut paikka missä mua haki ihan tuntematon herrahenkilö. Siis ainakaan mulla ei flaksiin vaikuta lava, vaan se ketä siellä on.
Ainahan uuden ei enää nuoren ja nätin tanssimaan pääsy on haasteellista. Muutamia hyviä kokemuksia on, mutta myöhemmin saattaa samassa paikassa ollakin huonompi ilta.
Kokemuksista viisastuneena pyrin uusiin lavabongauksiin naistentanssi-iltoina. Kun on itse aktiivisesti hakenut, pääsee miestenhakuvuoronkin aikana kohtuullisesti tanssimaan.
Voit myös halutessasi (=mielellään) perustella, miksi näin on.
Tälle kesää ei montaa uutta paikkaa kohdalle osunut, joten mietteet ovat selkeästi vanhojen vuosien varsilta.
1. Kuikan lava, Järvenpään tanssikeskus, molemmat osoittautuivat itselle huonoimmaksi flaxiltaan, pääsin toki lattialle liihoittelemaan, mutta selkeästi vähemmän kuin muualla.
2. Kukonhiekka, Kouvolan kuntotalo, Hietasaari.
Poimin nuo kolme, mutta sanoisin, että itäinen Suomi on itselle ollut aina suotuisa paikka. Minne siellä olen mennytkin niin aina olen saanut tanssia isosti. Nuo muut mukaan laittamani ovat olleet tanssillisesti hyviä, lähes vakipaikkoihin verrattavia.
-Minun kokemukseni mukaan Turun suunnan tanssijat (miehet) ovat melko nihkeitä hakemaan uusia kasvoja. Esim. Uittamo on aika haastava tanssipaikka kerran kesässä kävijöille.
-Ehdottomasti paras flaksi on käynyt Metsälinnassa Ristiinassa. Kaikki hakijat ennestään tuntemattomia, tanssitaso mahtava, ikärakenne monipuolinen. Suosittelen!