[Päämenu] [Tuoreet artikkelit aihealueittain / säikeittäin]]

Meitä muutama ikämies jutteli tanssimisesta [Tanssijat] (Stefanus 2008-08-20 10:37)

Ja sitten puheista tosielämään

Hambi
2008-08-25 19:45

Nykynuoria aikuisia edeltävälle sukupolvelle ei voi olla mikään uusia asia, että lavoilla liikkuu kaikenikäisiä. Taisi olla juurikin heidän nuoruudessaan, kun nuoria oli suhteellisen suuri osuus lavakävijöistä. Tämän jälkeen mainitulla sukupolvella on ollut kokoajan mahdollisuus seurata nuorten suhteellisen osuuden kehittymistä tanssipaikoilla. Nykyinen tilanne ei siis ole muodostunut yllättäen.

Kirjoitin iän kommentoimisesta sen vuoksi että sitä on esiintynyt melkein niin kauan kuin olen tanssinut, eniten kuitenkin kolmen ensimmäisen vuoden aikana, jolloin tanssitaitoni oli matalimmillaan. Ensimmäisenä vuotena kommentoitiin pelkästään sitä kun nuori on tanssipaikalla (ja tietysti kannustettiin jatkamaan harrastusta). Seuraavana vuonna hymyillen todettiin minun käyneen tanssikursseja. Kolmantena vuonna kyseltiin, montako vuotta olen tanssinut. Vasta neljäntenä vuotena ikä alkoi menettää kiinnostavuuttaan ja tilalle tuli pelkästään tanssitaitoni kommentointi, mihin tietysti olen itse täysin vaikuttanut, ja mikä sopii keskustelunaiheeksi siinä missä sää, orkesteri tai joku muukin asia.

Oli vaikea ymmärtää Reinon ajatusta siitä, että nuoren tanssitaito olisi tanssiyhteisölle arvokkaampi kuin iäkkäämmän. Toki nuori ehtii enemmän tanssia, mutta nuoren tanssiharrastus saattaa esimerkiksi perheen perustamisen aikaan vähentyä aika vähäiseksi, jona aikana tanssit ehtivät muuttua toisenlaisiksi. Ei ole erityistä jos nuoret oppivat nopeasti uusia asioita ja kykenevät tekemään liikeitä ohjeiden mukaan. Minusta arvokasta on esimerkiksi se, jos korkealla iällä on vielä säilyttänyt tanssikykynsä ja päivittänyt tanssitaitonsa. Parhaassa tapauksessa vuosikymmenten tansiskokemuksesta on jotakin näkemyksiä jaettavana nuoremman sukupolven kanssa.

[Päämenu] [Tuoreet artikkelit aihealueittain / säikeittäin]] [Vastaa sähköpostitse] [Poista]
[Arvioi] [Roska] [Akana] [Jyvä] [Rusina] [Helmi]