Mies vie ja nainen vikisee ideologia [Tanssilajit] (AKE. 2008-08-11 23:35)
Mutta miksi ihmiset sitten menevät tanssikursseille, eivätkä opettele luomusti?
Olisiko osasyynä se, että silloin ennen vanhaan kun tanssit opeteltiin luomusti, oli kulttuuri hiukan eri. Tansseissa käyminen ei ollut harrastus niikuin nyt, vaan se oli yleinen ajanviettotapa, paljon tavanomaisempi juttu kuin nykyään.
Heikki ja Pia Kahilan kirjassa "Saanko luvan" kuvataan Suomen tanssikulttuuria 1800-1900-lukujen taitteesta aina tuonne 50-60 -luvuille saakka, ja erityisesti sodan jälkeen kun tanssiminen taas oli luvallista, ihmiset tanssivat lähestulkoon millaisilla lavoilla vain. Oli sitten kyseessä häät, talkoot tai mikä vain, niin improvisoitiin pieni tanssilava pihaan tai tanssittiin ladossa, parhaimmillaan säestimenä oli vain hanuri. Tanssitaito oli käyttötaito, ja toisaalta tanssilajeja ei ollut niin kovin montaa. Yksi hittilaji nousi usein esille ylitse muiden, ja muuten tanssittiin humpat, valssit ja tangot - siis hiukan ajankohdasta riippuen. (Humppa ja tangokin ovat olleet niitä hittilajeja joskus...)
No sitten tuli 70-luku ja nuoriso lakkasi tanssimasta. On tämä tanssin kadotettu sukupolvi johon itsekin kuulun. Humppa oli hirveetä vanhusten hommaa, tanssittiin discossa, disco"jytä" oli nuorten juttu. Tällä asenteella sen sukupolvi kasvoi läpi 80-luvun, humppatansseja inhottiin. Paritanssi lakkasi olemasta käyttötaito, nuoret eivät enää opetelleet sitä vanhemmiltaan tai kavereiltaan. Kulttuuri muuttui.
Näkisin että tässä on yksi iso syy siihen, miksi tänä päivänä ihmiset menevät tanssikurssille tanssia oppimaan. Ollaan vieraannuttu käyttötaidon opettelemisesta luomuna. Nyky-yhteiskunnassa, nykykulttuurissa, on helppoa ostaa mitä haluaa: haluan oppia italiankieltä, menen opiskelemaan sitä työväenopistoon. Haluan oppia pukeutumaan paremmin, menen tyylikonsultille. Haluan oppia tanssimaan, etsin tanssikoulun. Se on tämän päivän kulttuuria, mitenkään ottamatta kantaa siihen onko se oikein tai väärin.
Tässä mielessä nimim. AKE on ihan tosissaan oikeassa kun sanoo elävänsä menneisyydessä. Ennen tanssi opittiin toisella tavalla. AKE tosin puhuu vain lidy hopista, mutta pätee se jenkkaankin.
Vielä kerran painotan etten ota kantaa siihen mikä tapa nyt on sitten paras. Itse asiassa olen melko jäävi sitä edes arvioimaan, koska itse olen oppinut tanssin lähestulkoon pelkästään luomuna, kurssittamatta. Kursseille olen lähtenyt vasta tanssiurani myöhempinä vuosina.
Itse asiassa on hyödyllistä pohtia, miksi käyn nykyään silloin tällöin kursseilla, kun kuitenkin olen vuosikauden pärjännyt luomuna. Syy on, että nälkä kasvaa syödessä. Jos haluan oppia nyt esim. lindy hoppia, niin jos haluaisin oppia sen luomuna niin minun pitäisi kysäistä jotakuta lindytaitoista tanssittamaan minua. Vaikka AKEa. Koko iltaa en häntä tohtisi vaivata, joten oppiminen olisi aika hidasta. Tänä päivänä kun lavoilla tulee niin montaa eri lajia illassa, että vaikka joku suostuisikin luomuna mulle lindyä opettamaan, niin siihen ei kovin montaa kappaleparia illassa saisi käyttönsä.
Jos menen kurssille joka kestää viikonlopun yli, tai käyn lindytunnilla kerran viikossa vuoden ajan, saan mitä haluan: tietyn aikamäärän pelkkää lindy hoppia, mahdollisuuden harjoitella sitä ja tanssia vain sitä. Oppiminen on tehokkaampaa...
...vaikka se samalla tarkoittaakin sitä, että siinä tulee opittua ne kyseisen opettajan / tanssikoulun määritelmät kyseisestä lajista. Toisaalta jos luomuna opettelisin AKEn kanssa, niin oppisin AKEn tavan tanssia lindyä. Kuitenkin sitten kun lähtisin lavoille tanssimaan lindyä, oppisin siellä sitten luomumenetelmällä muidenkin tanssijoiden tyyliä, ja samoin kävisi vaikka olisin oman starttioppini hakenut jostakin koulusta.
Eli mun mielestä lopputulos on ihan sama, hakee sitten perusoppinsa luomuna tai tanssikoulusta. Käytännön tasolla tanssi jalostuu kuitenkin lisäoppia ja juttuja lavoilla keräilemällä. Startin saa tanssikurssilta tai koulusta tiiviimmin ja nopeammin, kuin luomumenetelmällä. Paljon tanssiva ihminen imee aina vaikutteita muualta vaikka huomaamattaan, ei se että on perusopin hakenut koulusta, välttämättä tarkoita sitä että siihen tietyn koulun malliin jumahtaa lopuksi ikää. Tosin kyllähän niinkin joillekuille käy...
Onhan tuossa toki myös sukupuoliero. Naiset sopeutuvat jo roolinsa takia moneen erilaiseen tyyliin helpommin, mies kehittää oman tyylinsä niillä eväillä joita hänellä itsellään on (koulun opit, oma kehonkieli, oma rytmitaju, oma musikaalisuus, oma tulkinta jne).
Tämä vain mun henkilökohtaisena mielipiteenäni ja kokemuksenani :-)