[Päämenu] [Tuoreet artikkelit aihealueittain / säikeittäin]]

Unenomainen kokemus - Finkut, Myrskylyhty ja tilaa Mäntsälässä 12.8. [Tanssipaikat] (Pia M 2008-08-13 2:41)

Unenomainen kokemus - Finkut, Myrskylyhty ja tilaa Mäntsälässä 12.8.

Pia M
2008-08-13 2:41

Sen sata kertaa olen vannonut etten ikinä finkkuruuhkaan.

Vaihtoehdot oli vähän vähissä, joten pyörsin päätökseni ja ajelin kohti Mäntsälää. Vähän oli asenne sellainen, että katsotaan nyt... että pääseehän sieltä poiskin.

Olin paikalla hiukan kahdeksan jälkeen, jolloin lattialla oli vielä hienosti tilaa. Naisia oli karvan verran enemmän kuin miehiä, muttei mitenkään ahdistavuuteen saakka. Illan kakkospoppoo Myrskylyhty oli äänessä.

Ekat cha chaat sain seistä rivissä ja minulla oli mahdollisuus katsella tanssijoita. Kolmea eri versiota cha chaan rytmityksestä oli nähtävissä. Osa miehistä otti taka-askeleen ykkösiskulla, osa kakkosella ja osa kolmosella. Näistä se minun mielestäni oikeaoppinen, eli kakkosella taakse -versio oli kaikkein vähiten käytetty. Yllättävän paljon oli pareja, jotka tanssivat välitahtiin eli miehen taka-askel otettiin kolmosella. Valtaosa tanssijoista tanssi karvalakkimalliin ykköspainotuksella.

Sitten jo pääsinkin lattialle, ja ilta käynnistyi mukavasti slovareilla.

Tunnin kuluttua alkoi tuttu paksunnos naisten rivissä olla valmis. Jossakin välissä säälin miesten toivotonta hakutehtävää, kun naisten rivin eturintama oli liki puolessa välissä lattiaa, ja naisten ja miesten rivin väliin jäi noin metrin levyinen kujanne. Melko mahdotonta miehen on etsiä ketään tiettyä noissa olosuhteissa, on haettava suurinpiirtein siitä kohdalta tai jätettävä hakematta.

Jonkin verran ihmettelen joitakin tiettyjä hyvin suosittuja tanssidaameja, kokeneita ja hyviä tanssijattaria, jotka tunkevat itsensä juuri siihen eturiviin mahdollisimman keulille. Eivätkö he kenties luota siihen, että sivummalta heitä kukaan hakisi? Mulla on sellainen näkemys, että parhaimmat tanssijattaret löydetään kyllä vaikka he eivät kyynärpäätaktiikalla eturiviin ryysisikään, olen varmaan sitten väärässä.

Itse yritin pariin otteeseen sitä eturivissä tököttämistä, mutta mielestäni se ei vaikuttanut miesten hakukäyttäytymiseen kohdallani millään tavalla. Ihan sijainnistani riippumatta, joskus vietiin heti, joskus sai odotella hyvänkin tovin, mutta aina haettiin. Minua yksinkertaisesti nolottaa änkeä eturiviin ja peittää selkäni taakse näkymättömiin muita daameja, olen kuitenkin aika pitkä nainen.

Ehkä tuo pituus on sitten merkitsevä tekijä. Lyhyet eturiviin kuten koulukuvassa?

Naisten suuri määrä oli kuitenkin tilapäinen ilmiö, sillä aika äkkiä se naisten määrä myös väheni. Naisten tuntiin mennessä sukupuolijakauma oli lähes tasan, tai siltä minusta vaikutti. Hätäisimmät daamit olivat kyllästyneet naisten ylitarjontaan ja ilmeisimminkin poistuneet paikalta.

Ja merkittävää oli, että kertaakaan lattia ei ollut ahdistukseen saakka täynnä. Yhdelläkään tanssilla en kokenut että tila olisi loppunut kesken, en edes cha chailla. Ilmeisesti arki-ilta ja lomien loppuminen vaikuttivat. Itse asiassa ilta oli hauska.

Illan hallitsevin tekijä oli kosteus. Illan edetessä se muuttui märkyydeksi. Lämpötila oli koko lailla korkea, mutta sen lisäksi ulkoilman kosteus tuli sisälle, ja peli oli menetetty ensimmäisen puolen tunnin jälkeen. Kolmeen otteeseen oli pakko pitää ihan kunnon tauko (lue: kaksi kappaleparia :-) että iho lakkasi pisaroimasta.

Musiikista: Myrskylyhty oli ihan hyvä, ja Finlanders oli Finlanders. Finkuilla olisi aika uudistaa ohjelmistoaan ja jotakin muutakin heidän olisi hyvä tehdä... en tiedä mitä. Vaikka en ole tänä kesänä Finkkuja nähnyt kuin korkeintaan kolmasti, niin loppuillan pakollinen Americano + Jump, Jive & Wail puuduttavat jo. Muistan kun joskus useampi vuosi sitten ensimmäistä kertaa kuulin Finkkujen heittävän Americanon. Silloin se oli todella mahtava juttu. Ei se enää ole. Onhan noita nyt muitakin kovia r'n's -biisejä maailma väärällään.

Samoin salsa-beatit taitavat toistua Finkuilla aina samoina. Se, missä pyydetään juomaan shamppanjaa jossain etelän rannoilla... beat, mutta salsan siitä tekee Jussin soittama salsaclave. Ihan taitava idea, saisiko sen sovellettua johonkin muuhun biisiin välillä...???

Mietin että millä ongelmaa kuvaisi, eiköhän lähinnä ole se että Finlanders on leipiintynyt. Monipuolinen taitava orkesteri, mutta samat kappaleet, ja jotenkin määrittelemättömällä tavalla tasapaksu meininki. Sääli.

Finkkujen rinnalla Myrskylyhty jäi kyllä toiseksi, vaikka olikin oikeasti ihan kelpo bändi. Minusta Myrskylyhtyä vaivasi useaan otteeseen ylitaiteellisuus. Yrittivät tehdä liian hienoa tulkinnastaan. Olisikohan Finkkujen lämppäribändinä toimiminen ollut ongelma? Liikaa paineita siitä?

Illan extreme tuli, kun tuttu mies pompsahti eteeni naisten tunnin alussa ja pyysi tangolle. Lähdin, mutta matkalla lattialle totesin että se oli kyllä naisten haku. Johon mies, että "ei mua kukaan nainen hae kun mä olen niin kännissä! Kokonainen viinapullokänni!" O_o

No kun oli lähdetty niin tuumasin että kokeillaan. Yllättävän hyvin isäntä raajansa hallitsi. Poislukien sitä hetkeä, kun meinasi istahtaa penkillä istuvien naisten syliin kesken tangoilun. Melko sissi kaveri oli kyllä, loppuillasta vei dubbelbuggia ihan ulospäin siedettävän näköisesti, jonka jälkeen vielä haki minuakin buggaamaan. Lähdin, kun oli tangokin jotenkn sujunut, ja se dubbelbugg... no joo, välillä mun piti ihan kumartua katsomaan että mitä se ukko jaloillaan puuhasi, mutta huumorin piikkiin...

Jump, Jive & Wailin jälkeen autolle ja kotiin. Riitti se märkyys. Matkalta soitto uinuvalle MPupuselle "onko tyyny hyvin...?" Muuten onnistunut ilta, mutta yhtä miestä puuttui, saa arvata kerran ketä <3

[Päämenu] [Tuoreet artikkelit aihealueittain / säikeittäin]] [Vastaa sähköpostitse]
[Arvioi] [Roska] [Akana] [Jyvä] [Rusina] [Helmi]