Käden asennon ja lihasjännitteen peilaaminen [Tanssilajit] (Päivi 2008-07-30 18:46)
kokeile Argentiinalaista tangoa, tango valssia, milongaa nuevoa jne... Minulle on sanottu että siinä, .. kaikista paritansseista eniten, nainen saa ja voi tulkita musiikkia ja tanssia eniten itsenäisesti
Kiitos Casimir :-)
Olen aina silloin tällöin kosiskellut arkkutangoa. Joitain vuosia sitten osallistuin arkkutangon näytetunnille Joensuussa, vaan enpä nyt muista enää opettajia... saksasta tulivat. Nämä opettajat nimenomaan painottivat, että argentiinalainen tango on tanssijoiden välistä vuoropuhelua. Mies vie, mutta miehellä on myös vastuu kuunnella naista: jos naisella on joku "oma juttu" meneillään niin mies ei saa lähteä viemään naista eteenpäin ennen kuin tämä on valmis.
Tätä harjoiteltiin ihan yksinkertaisella harjoitteella: kävelyaskelin tanssia välillä pysähdellen ja sitten paikalla painoa vaihdellen. Nainen sai vaihdella seistessä painoa vapaasta jalalta toiselle, omaan tahtiinsa, ja miehen tuli viedä liikkeelle lähtö. Tauon pituus ei ollut mikään määrätty. Tällöin miehen oli pakko keskittyä kuulemaan naisen kehon liike painonvaihdossa, jotta hän pystyi aloittamaan sillä jalalla jolla nainen oli valmis lähtemään liikkeelle... kuulostaa monimutkaisemmalta kuin mitä on... :-)
Kaiken logiikan mukaan argentinotangon temperamenttiset naisen jalan kieputukset ovat tiettyyn pisteeseen saakka vietävissä, mutta jossain vaiheessa daamin tulee saada vapaus tuottaa omaa liikettä - viisaammat vahvistakoot kuvitelmasi, kun Kokemusta mulla asiasta ei ole.
Mutta myöhemmin kun olen jonkin verran arkkutangotunneilla käynyt, niin olen osunut sellaisten suomalaisten opettajien tunnille jotka eivät tästä vastavuoroisuudesta arkkutangon vienti/seuraamisessa puhuneet mitään :-(