Etäisyyden kopioiminen mieheltä [Tanssilajit] (Pia M 2008-07-30 16:05)
"Minua joskus ahdistaa se ehdottomuus, että miehen on saatava päättää tanssissa lähes kaikki: suunta, nopeus, käännösten suunnat ja käännösmäärät, samoin tulkitaanko musiikkia vai ei, ja jos niin miten. Jos nainen tekee lähes mitä tahansa omaa, mies on ihmeissään, kokee menettävänsä tilanteen hallinnan ja moittii vähintään mielessään naista siitä, että tämä ei seuraa"
Mun poika joskus pari vuotta sitten totesi, että miksi tuota tanssia ei voisi ajatella täysin päinvastoin. Nainen päättää nuo kaikki edellä luettelemasi asiat.
Onko sitten tanssi enää niitä harvoja asioita nyky-yhteiskunnassa, missä miehellä on päätösvalta siinä laajuudessa, missä nyt sattuu olemaan. Ja luulen, että tosiasiassa myös paritanssissa ainakin mies myötäilee niitä naisten toiveita. Nainen oikeasti päättääkin, vaikka sitä ei itse välttämättä huomaa! Tavallaan mies ottaa naisen huomioon niissä päätöksissään. Ei miehet yleensä ainakaan tietoisesti kai ala tekemään sellaisia päätöksiä, jos olettaa, ettei nainen niihin päätöksiin ole valmis.
Pitää kyllä paikkansa, että jos oikeasti nainen ottaisi sen "vetovastuun", niin kyllähän siinä miesten konseptit menisivät täysin sekaisin. Kun siihen ei ole tottunut. Tuli mieleen samalla tuo hakukäytäntö. Miksei sitäkin sitten vaihdettaisi. Ajattelen nyt vaikkapa Metsälinnaa tanssipaikkana. Miehet menisivätkin seisomaan siihen naisten rivistön paikalle tansseihin saapuessaan. Naiset sitten tekisivät sen kasan siihen ovan suuhun. Sillähän voitaisiin saada jo piristävää vaihtelua aikaseksi. Tai jokainen voi miettiä käytännön tilannetta jollakin tutulla tanssipaikalla.