[Päämenu] [Tuoreet artikkelit aihealueittain / säikeittäin]]

Yllässoikoon 17.7.-20.7. OSA 1 [Musiikki] (Sepeteeus 2008-07-22 23:44)

Yllässoikoon 17.7.-20.7. OSA 3 (loppu)

Sepeteeus
2008-07-25 7:34

Lauantai 20.7.

Taisi meidän porukalla toi ylösnousu mennä pitempään tänä aamuna, oiskohan ollut hyvät tanssit syynä. Minulle lankesi kokkausvuoro lauantaiksi, joten oli helppo kieltäytyä alkupäivän urheilusuorituksista kuten Äkäslompolon ympärijuoksusta, joka lähti Mailan Putiikin pihasta. Muut lähtivät aamupalan jälkeen ainakin katsomaan lähtöä. Mie otin pienet päikkärit ja nettisurfailut ennen vokin tekoa, johon aikaa ei paljoa kulunut. Kilon verran marinoitua kalkkunaa ja vihannekset päälle ja viinit, niin siinähän se sapuska oli. Heti ruokailun jälkeen suurin osa porukasta (myös minäkin) meni Äkäshotelliin järjestettyyn Rakovalkea konserttiin, joka oli todella hyvä mielestäni.

Konsertin jälkeen porukkamme suunnista iltapäivätansseihin Pipolaan, jossa tahteja tanssijoille löi Varjokuva. Taasen oli tilaa, tanssinharrastajat vain oli paikalla, joten nautinnollinen oli tanssi-iltapäivä.

Pipolasta suuntasimme mökillemme kahveille ja varustautumaan illan tanssuihin Riemuliiteriin ja jatkoille Pirtukirkkoon ja jatkojen jatkoille Kaivohuoneelle. Liiterissä musiikkia tanssijoille soitteli Varjokuva sekä Ukko-Pekka Yliranta. Porukkaa vähemmän kuin edellisinä iltoina, joten oli tilaa tanssia. Kuitenkin emme olleet loppuun asti vaan lähdimme Pirtukirkkoon, missä musisoinnista vastasivat Voimaorkesteri ja Suvi Teräsniska orkestereineen. Viimeiseksi mainittu oli minulle tuntematon, mutta täytyy todeta, että hyvin tyttö sekä orkesteri hommansa hoiti. Vähän jäi hammasrakoa kaivelemaan, :-) kun tuli luvattua ennen Rumbien soittoa, että siirrymme Kaivohuoneelle. Luvattu kun on, niinpä Rumbat jäi tanssimatta Äkäshotellilla ja kosiomenot jäi suorittamatta, niimpä sitä edelleen ollaan vapaalla jalalla.

Siirryttyämme Pipolaan siellä musiikista vastasi Pirkko Mannola ja Whistle Bait. Ihan hyvässä vedossa oli Pirkko ja lauleskeli vanhoja iskelmiä. Minä kuiteskii sanoin yhden maissa porukalle, että lähden tutumaan, sillä tänään sunnuntaina iltasella pitäisi olla vielä jonkunlaisessa tanssikunnossa Kyllikissä ja se ei onnistu, jos olen loppuun asti riekkumassa. Daamit jäi vielä pitemmäksi aikaa Kaivohuoneelle, mutta miesporukka suunnisti mökille jalkaisin tutumaan ja valmistautumaan Kylliikin tanssuja varten. Kävellessä kirkkaassa yö säässä oli mukava ihailla kuutamon nousua Yllästunturin kupeelle sekä usvan moninaista kirjoa kuruissa ja tuntureilla, vahinko kun ei ollut kamera mukana, olisi saanut mahtavia luontokuvia.

Lähtöitkuja vaille Lapista ja matkantekoa Kyllikkiin

Sunnuntaina aamusella ei enää puurokattila hellalla porissut, kun olimme sopineet, että on jätepäivä, eli tyhjennämme jääkaapin. Aamupalan jälkeen daamit suunnisti yhteislaulutilaisuuteen Ihmisen Rinkiin. Miehet jäi saunomaan, syömään ja ottamaan pikku päikkärit sekä laittamaan kamat lähtökuntoon.

Daamit saapuivat mökille 13.30 maissa ja söivät loput jääkapissa, mitä oli. Minä kannoin matkatavaroita autolle, ja mitäs sattuikaan. Olisko lapin taikaa vai mitä? Puolikas sarvipää poro tallusteli mökkimme ohi ja moikkasi siinä, vähänajan kuluttua se tuli takaisin kaverinsa kanssa ja moikkasivat taasen. Meikäläistä tapahtuma kosketti kovasti.

Päästyämme isommalle tielle, niin siihempä ilmestyi koko porotokka. Otimme muutamia kuvia ja jatkoimme matkaamme. Ainut pitempi pysähdys oli erään kauniin Torniojoen kosken partaalla, jossa joimme termarista makoisat kahvit kinkkuvoileipien kera.

Lähestyessämme Kyllikkiä vettä satoi kovasti, joten tanssivaatteet piti vaihtaa autossa. Olihan kyseinen porukka nähnyt meikäisen pyrstön Naapurivaaran parkkipaikalla tanssi.net tapaamisessa keväällä 2006, kun olin pilkkivaatteita vaihtamassa tanssikuteisiin, että eipä ollut mitään katsottavaa.

Kyllikissä, matkantekoa kotipuoleen ja eron halit

Saavuimme Kyllikkiin juuri ensimmäisen setin loppupuolella, josta vastasi Martti Metsäketo orkestereineen. Toisen setin aloitti Syke, eli tanssimusiikit oli meikäpojan mukaan oikein hyvät.

Kun katseli daamirivistöä ja vertaili sitä herra puoleen, niin jälleen kerran oli todettava, että osa tanssitaitoisista daameista oli ostanut istuma ja kuuntelu lipun.

Itselläni kaikesta varotoimenpiteistä huolimatta taisi iskeä matkaväsymys, ilta ei paras mahdollinen mitä yleensä Kyllikissä tanssit ovat olleet.

Tanssien päätyttyä lähdimme kohti Siilinjärveä, jossa autoni odotteli minua. Päästyämme sadekelissä huoltoaseman pihaan, oli haikeiden eronhetkien aika ja minun jatkaa yksin satakunta kilometriä työkämpille tutumaan. Toisilla taisi olla paljon pitempi matka vielä kotia.

Loppukaneetti

Tämä oli Sepeteeuksen muistikuvaa Yllässoikoon tapahtumasta. Lämpimät kiitokset koko mukana olleelle tanssiporukalle sekä tanssihenkiselle mökin vuokraisännälle ja erityiskiitokset hänelle joka pyysi minut matkaan. Mielestäni oli erittäin onnistunut reissu ja mukava. Toivottavasti ensivuonna on mahdollisuus samanlaiseen reissuun.

Tarkoituksella en ole kenenkään muiden nimiä ja niccejä jutussa ilmoittanut, saillä en tullut kysyneeksi heiltä siihen lupaa.

[Päämenu] [Tuoreet artikkelit aihealueittain / säikeittäin]] [Vastaa palstalla] [Vastaa sähköpostitse] [Poista]
[Arvioi] [Roska] [Akana] [Jyvä] [Rusina] [Helmi]