Savolaiset reissussa - osa 1 [Tanssipaikat] (Aito 2008-07-18 13:14)
Perjantai-aamua pelkäsin, että kuinka kipiät paikat onkaan sen rankan puusouvin jäljiltä, mutta yllätys oli ihana ja positiivinen - ei ollenkaan kipeänä yksikään lihas. Vau. Työleiri puuliiterissä jatkui perjantaina vielä parin tunnin verran ja kun olin asennoitunut työntekoon ja hien virtaamiseen, piti lähteä iltapäivällä komeassa auringonpaisteessa vielä vähän juoksulenkille, jotta lihakset varmasti olis pehminneet työn teon jäljiltä.
Perjantai-iltana tie vei taasen Kiuruveden suuntaan, mutta tällä kertaa ei Vihreiden Niittyjen teltalle, vaan Puistorinteen lavalle. Savolainen on siellä käynyt nuorena miehenä tanssimassa, siis aivan hirmuisen kauan aikaa sitten ;) mutta minä en koskaan. Tosin Savonpoejankin viimeisestä käynnistä on aikaa yli 20 vuotta, joten muistikuvat olivat jokseenkin hatarat. Minä olin kuullut lavasta että se on joku kämänen ja kuppanen pieni lava keskellä metsää ja että MISSÄÄN NIMESSÄ en voisi siellä mennä riviin. Että joko Savolaisen kanssa koko ilta kaksin tanssien tai sitten ei ollenkaan koko paikkaan. Nupusteluiltaa me olimmekin suunnitellut, mutta kun näimme lavan nykyisen kunnon ja tunnelman, menin rohkeasti riviin. Ja kannatti. Yksi tuttu mies etelän lavoilta haki heti ja hänen kanssan höpötettiin myöhemmin pihalla vaikka kuinka pitkään. Mutta vielä itse lavasta. Olipa tunnelmallinen ja kiva lava. Sitä oli remontoitu ja uusittu ja yksi järjestysmies kertoi minulle kun haki minua tanssimaan, että paikalla olisi jotain 400 ihmistä sinä iltana, normaalin 100 - 150 tanssijan sijaan. Ja senkin jälkeen ihmisiä tuli paljon. Tanssinettiläisiäkin oli useampi. Kahviossa oli tilaa, palvelu hyvää ja hinnat edulliset. Pihan makkarakoppi oli tunnelmallinen ja pihapiiri siisti. Kaikinpuolin oikein kiva tanssi-ilta, vaikka paljon oman kultamussukan kanssa nupusteltiinkin ja tanssittiin paljon yhdessä. Esiintyjänä Tomi Markkola yllätti taas positiivisesti, hän ei kyllä vanhene mihinkään. Tomi oli vähän muuttanut ohjelmistoaan, siitä iso plussa. Toisena esiintyjänä Mia Leivo ja Pekka Juntusen yhtye ei ollut sekään huono. Onnellisina taas matkasimme takaisin anoppilaan yöksi.
Lauantaina sitten koitti lähtöhetki anoppilasta ja ilman kyyneliä ei selvitty siitäkään lähdöstä. Jos oli tunnelma herkkä tiistaina kun piti lähteä siskon luota Seinäjoelta pois, niin kyllä oli nytkin. Aina tuo lähtöhetki on yhtä haikea, varsinkin jos siellä kyläpaikassa on rakkaita ihmisiä. Kotimatka siis alkoi, mutta kotiin ei vielä eilen päästy. Jäätiin nimittäin Saarijärvelle yöksi ja korkattiin aivan mielettömän upea Kukonhiekan lava. Ihanaa oli kun "kotimatka" oli vain 4km, oltiinkin paikalla jopa kahteen asti. Kukonhiekka jos mikä on kokemisen ja varsinkin näkemisen arvoinen lava. Upea järvenrantamaisema, laiturilla oli aivan mielettömän hienoa katsella auringonlaskua ja suukotella pitkään. Vesi oli täysin tyyni ja tuntui siltä että sen onnellisempi ei enää ihminen voisi olla kuin siinä hetkessä oli. Takaa kuului tanssimusiikki ja maisema oli kesän hienoin. Ehdottomasti yksi kauneimmista, jollei jopa kaunein kesälava millä me olemme käyneet. Esiintyjinä oli Pekka Niskan Pojat ja Jean S. Onneksi niin että 4 tunnin ajan soitti vain PNP ja levyt tauolla ja sitten vasta yli puolenyön tuli Jeanssit lavalle. Olihan show. Oli hauskaa, vähän erilaista kivaa, hytkyä "sylikkäin" hauskojen biisien tahdissa ja katsella kuinka mieletön määrä nuoria ja vähän vanhempiakin ihmisiä oli tullut lavalle katsomaan suosikkejaan. PNP soitteli vähän toisia kappaleita kuin torstaina Vihreillä Niityillä, ihan mukavaa vaihtelua. Savolainen meinas päästä orkesteriin mukaan, kun soitteli ilmarumpuja niin kiitettävästi. Mä ihastuin jo torstaina Matti Sakarin poikaan josta on tulossa hirmu hyvä muusikko, silmäpeliäkin poika jo osaa ;) mutta lauantaina menetin sydämeni täysin. Voi poikaparkaa, on varmaan kauhuissaan tällaisen tädin fanittamisesta. Tosin tämä poika kyllä halasi mua eilen lämpimästi ja oli aidosti iloinen kun kerroin että musta on tullut hänen fani. Kuulemma ensimmäinen ;D
Lava oli hieno ja ilta kaikinpuolin erittäin mahtava. Koko ilta tanssittiin yhdessä, hieno tanssiviikon lopetus. Paljon oli sielläkin tuttuja eli sosiaalisestikin ilta oli mitä mainioin. Meille "vanhuksille" tuo 5 iltana saman viikon aikana tanssiminen on aivan ehdoton maksimi. Tänään oli ihana tulla kotiin ja nyt on ihanaa viettää koti-iltaa.
Lämmin kiitos kaikille teille joita tämän reissumme aikana tapasimme tai keneen olimme muuten yhteydessä. 4 uutta yhteistä tanssipaikkaa tuli käytyä ja lisäksi Vihreät niityt. Minulle uusia paikkoja noista 5:stä oli 4 ja Savolaiselle 3.
- Aito ja Savonpoeka -