Tanssiharrastuksen vaikutus muihin liikunnallisiin harrastuksiin..... [Tanssijat] (Olavivaan 2008-06-30 11:18)
Menojalka on aina ollut menojalka. Nuorena tuli liikuttua paljon, yleisurheilua ja varsinkin hiihtoa kilpaillenkin. Jossain vaiheessa mukaan tuli pyöräily hyöty- ja retkiliikinnan muodossa. Myöhemmin mailapelit(=squash, tennis ja sulkapallo) olivat viikottaisia harrastusmuotoja. Lasten myötä tuli kuvioihin vauva-ja kilpauinnit, jolloin tuli vietettyä aikaa uimahallilla.Ja sitten rullaluistelut ja kuntosalit...aikansa kutakin.
Kaikki em. urheilulajit ovat elämässä edelleen mukana jollakin tapaa. Luonnossa ja ulkona liikkuminen on minulle elinehto, hiihto on lähinnä sydäntä. Tanssiharrastukseen liikunnallisella pohjalla on ollut hyvä vaikutus. Peruskuntoa ja halua rääkätä itseänsä ja hikoilla riittää... koordinaatio ja rytmiikka pelaavat, myös liikesarjojen muistaminen.
Onhan intohimoisella urheilulla varjopuolensakin...Näihin jalkoihin, jotka ovat kuin "kessunhakkuupölkyt" ei lyhyttä hametta vedetä, vaikka kellohameen heilahtelu olisikin ihana tanssiessa.
Tanssiharrastus on elämässäni ollut viikottaista kahdeksan vuotta. Pitkään kävin vain kursseilla ja silloin tällöin naistentansseissa. Kannustavien ravintolatanssittajien myötä uskaltauduin reilut kaksi vuotta sitten lavalle. Muutaman kuukauden ehdin käydä ja sitten löytyi urospuolinen tanssista innostunut. Sen jälkeen on tanssittu yhdessä viikottain 3-12 tuntia...yleensä 2 treeni-iltaa ja 1-2 ravintola- tai lavailtaa ja "pirttiharkat" päälle.
Tanssi on tosi mukava yhteinen harrastus. Molemmat olemme varsin tavoitteellisia ja kunnianhimoisia oppimisen suhteen. Minulle tanssin harrastaminen on stressin ja huolten karkoituskeino nro 1.
Kyllä kieltämättä tanssi on vähentänyt ulkoliikuntaa, mutta nykyisissä Suomen sääolosuhteissa se on mieluinen sisäliikuntamuoto joka vuodenaikaan ja keliin.
Minulla on ollut aina elämässäni liikunnan lisäksi toinen rakas harrastus....musiikki. Tanssi yhdistää mukavalla tavalla nämä kaksi harrastusta. Miten musiikituntemus vaikuttaa tanssiin tai tanssiharrastus musiikkiharrastukseen, siitä voisi avata uuden keskustelusäikeen. Itse nautin tästä liikunta+musiikki-kuviosta(=tanssi) suunnattomasti.