Lattarigallup [Musiikki] (Jerryjee 2008-07-05 2:42)
Kisiksessä sekä Taikakuu että Sinitaivas muistivat hyvän tanssiorkesterin tunnollisuudella soitella cha chata, salsaa, sambaa ja varmaan rumbaakin.
Missä kulkee raja? Vieläkö lisätä/nykyinen hyvä/liikaa?
Minä väistelin kaikki nuo kappaleet. Tarkoittanee sitä että oma mielipiteeni on -liikaa.
Se on hyvä, että on erilaiseen tanssivalikoimaan painottuvia esiintyjiä (ml. ork.), siitä huolimatta, etteivät kaikki ole sitten oman mielen mukaisesti kultaisella keskitiellä. En osaa noihin kysymyksiin vastata; arveluttaa kyllä, että orkesterit voivat valikoida esittämäänsä musiikkiaan illan/paikan/yleisön mukaan. Ainakin Taavitsainen, Taikakuu, Tuupanen ovat jääneet mieleeni sillä, että heillä on mukavan paljon ihania tunteellisia kappaleita, jolloin voi mieleisen daamin syliinsä saatuaan unohtaa jalat kokonaan ja keskittyä nauttimaan daamista ja siitä musiikista.
Tarkoitatko väistelyllä sitä, että siirryt kauemmas, jotteivat naiset
vaikka väärälläkin vuorolla hakisi sinua?
Vai onko kysymys siitä, ettet mielestäsi osaa noita tarpeeksi hyvin? En
minäkään osaa, mutta siitäpä saakin hyvän syyn hakea naisia "rivin
alkupäästäkin" ja mennä (rumba, cha-cha) sylitanssina (rytmin mukaan
askeltaen (yrittäen)). Tai sitten tuttujen avulla voi mennä harjoittelemaan
"häkkyröintia" (tai täysin vapaamuotoista sambaa); onneksi sellaisia
tuttuja on, jotka eivät sellaisesta pahastu (ainakaan jos ei enempää kuin
kerran illassa per peppu ahdistele heitä).
Vai sitäkö tosiaan tarkoitat, että osoitat noitten täydellisellä
tanssimattomuudella mieltäsi tuollaisten tanssilajien liian suuresta
määrästä (tällainenkin ajatus käyttämästäsi sanamuodosta syntyi; tosin jos
jo alusta alkaen väistelit - ethän voinut tietää kuinka paljon niitä tulee
vielä!)?
Kommentit: [Jerryjee]
Eihän lattareita ole koskaan liikaa tanssuillassa.
Toinen asia on soitetaanko jotain lajia yksipuolisesti painottaen illan aikana. Joskus ollut iltoja joita on hallinnut cha chat tai sambat pelkälteen. Se on tylsää !
Enemmänkin häiritsee nykyinen nopeitten määrä.(Jopa 40-50% illasta toisinaan) Tylsää fuskun veivausta valtaosalle tanssijoista.
Eri asia jos hallitsee "kätösen yli tanssit" laidasta laitaan, ja löytää aina niille sopivan tanssitettavan.
Minä tykkään itse eniten cha-chan rytmeistä: sekä lajille ominaisella tyylillä (jota en kylläkään osaa) että syliotteella mentynä. Jotenkin cha chan rytmitys on helppo fiilistellä syliotteella, saa ihan luvan kanssa keinuttaa vähän enemmän lannettaan ;D ja painautua kavaljeeroon vielä lähemmäs. Esim oman kullan kanssa vedetyt cha chat on yleensä aikas ihanat!!!!!!
Rumbasta pidän myös, mutta sitä en osaa sitäkään vähää kuin cha chata, mutta ne on tosi mahtavia fiilistelybiisejä. Tiistaina Mäntsälässä tuli mentyä yhden ihanan miehen kanssa oikeastaan vain pelkästään rumbakappaleita. Aaaaaaaah, liekö sattumaa, no ihanaa ainakin.
No sitten päästäänkin lattareissa sille osastolle joita en osaa = en tykkää. Samban sais mun puolesta jättää lavaohjelmistosta pois, mutta ehkä sitä nyt on yhdet kiva renkuttaa mennä per ilta, siis ne jotka osaa, en minä. Minä luikin äkkiä karkuun kun kuulenkin sanan samba. No, tosin viikko sitten perjantaina Kisarannassa tanssin kyllä elämäni parhaimmat ja ihanimmat sambat ;) mutta ne meninkin taiturimaisessa syliotteessa.
Salsaa en osaa, joten senkin jätän väliin. Kerran olen sitä mennyt, mutta sen jälkeen se mies ei mua olekaan hakenut millekään pelille, joten ehkä olin huonompi kuin osasin kuvitellakaan :(
Lattarit on kivoja, eihän niitä ole pakko mennä niinkuin koulussa opetetaan. Mutta jos niitä tulee joka toinen kipale, niin sitten tietty alkaa jo tympiä. Ihan niinku tympii jos joka toinen kipale on hirveän nopeaa musiikkia, siis kädenalihärdellimusaa :(
Mutta tämä oli taas mun ahdasmielinen mielipiteeni, josta kenenkään on turha vetään hernettä nenusiinsa. Mielipiteitä tähän maailmaan mahtuu. Nauttikaamme siis tansseista, niin lattareista kuin muistakin.
Joo, tykkään!
Kyllä kaikkia lattarilajeja minun mielestäni saisi ainakin yksi pari illassa tulla, jotta pääsee yrittelemään ;) Ei nyt kuitenka sen enempää. Viime talvena aloitettu sinkkulattariharrastus on antanut potkua lisää ja on aina kiva päästä kokeilemaan, kuinka homma onnistuu, kun joku vie. Ja kuten Aito sanoi, voihan cha chaat ja rumbat tanssia myös sylitansseina, mikä sekin on tosi kivaa.
Salsaakin olis hauska tanssia (kokeilla) useammin, mutta eipä taida kovin monen orkesterin ohjelmistoon kuulua. Sääli, koska mun mielestäni se sopii lavoilla tanssittavaksi siinä missä muutkin lattarit. Eikä ole askellukseltakaan niin vaikeata, kun esim. samba on.
Ja asian sivu sen verran, että tunnelmallista, tanssittavaa vanhan ajan tanssimusiikkia saisi olla enemmän, vähemmän sitä keski-ikäisten "diskomusaa".
Voisi niitä enemmänkin tulla illan aikana. Kuitenkin satsat ja rumbat pystyy hyvin tanssimaan sylitanssina ja samba oikeatempoisena meenee humppana.
Eiks se ole niin että jos kappale ei ole tangoa, niin se on humppaa;)
Ehdottomasti lisää lattareita. Valitettavan usein käy vain niin, että koko illan aikana ei tule ainuttakaan lattaria ja on se niin väärin. Onneksi tanssipalvelimessa on orkestereiden ilmoitukset tanssilajeista, niin voi välttää pahimmat karikot. Olen sanonut sen ennenkin ja sanon taas, että hitaita/iskelmiä ja foksia tulee yleensä liikaa vauhtilajien kustannuksella. Olisin mahtava, jos joskus jossain olisi lattaripainotteiset tanssit ja kun vielä sattuisi huomaamaan ilmoituksen ja vielä jos pääsisi paikalle, niin olisipa kesä pelastettu.
Jos pääsisi siihen, että neljännes tai viidennes olis lattareita, niin se olisi todella hyvä asia. Eikä rumban "neitimäisyys-fobiakaan" häiritse minua sillä tanssin vain itselleni ja daamille ja hyvän rumban aikana kaikki muu katoaa. Jos jotakin häiritsee rumban "neitimäisyys", niin se on hänen ongelmansa.
Nykyinen määrä on hyvä. Kun en vielä osaa lattareita ja niiden "korvaaminen" foksilla on jokseenkin vaikeaa, niin nykytilanne ok.
Mie ku tykkään lattareista suunnattomasti, niin kapaan ja odotan cha cha, salsaa ja muita koko tanssi-ilta. Useimmiten niitä tulee harvakseltaan, ja voi että kun vietävästi harmittaa jos en lattialle silloin pääse, ja vastaavasti olen onneni kukkuloilla kun pääsen tanssimaan niitä! Erään illan makeat cha chat kun hehkuttelin sit seuraavana päivänä kavereille, alkoivat jo jossain vaiheessa etsiä vahva narua jotten vaan leijuisin kauhean korkealle maan pinnalta enkä vahingossa ilmakehän ulkopuolelle osuis :)))) Siis mun puolesta niitä lattareita sais soittaa paljonkin! Toki unohtamatta tangot (ah ja jos vielä fiilistellen ja tunteelliset taivutukset..) ja kädenalit.. :))
Tanssin ja kuuntelen mielelläni lattareita, ne kun eroavat synkästä/imelästä (suomalaisesta) iskelmämusiikista. Ainakin rumbaa, sambaa ja cha chaata pitäisi soitella, mutta tasapuolisesti; ei cha chaa liikaa! Jivehän on myös lattari, muttei sitäkään saisi ylenpalttiosesti tulla. Parasta on mahdollisimman monipuolinen musiikki, josta löytyy jokaiselle jotakin. Voihan sitä - ja on hyväkin - huilata välillä. Paljousalennusta kun ei saa, vaikka tanssisi kaikki tanssit. Rumbahan on muuten tanssien kuningatar, kuten tango tanssien kuningas.
Kyllä, lattarit kelpaavat siinä missä sylitanssitkin. Rumba on suosikkejani, jotain samanlaista intensiteetiltään kuin tangossa. Tasainen iskelmäfoksi tunnista toiseen on puuduttavinta.
Ehdottomasti liian vähän soitetaan. Kolmissa viimeisissä tansseissa olen ollut paikalla 10 tuntia, kerran on sinä aikana esim. cha cha tullut.