[Päämenu] [Tuoreet artikkelit aihealueittain / säikeittäin]]

Juhannustunnelmaa pieniltä tanssilavoilta [Tanssipaikat] (Kaminiitto 2008-06-23 9:55)

Juhannustunnelmia ja ihmisiä

Leppee Kännilakki
2008-06-23 17:58

Tanssimassa olin minäkin juhannuksena. Kesä on innostanut ahkerammin liikkeelle, mutta tuttuun juhannuspaikkaan ehdin vasta ensimmäistä kertaa tälle kesälle.

Tarkoituksella olin valinnut illan ja esiintyjät, jolloin välttyisin kaikkein kovimmalta ruuhkalta. Uskoin silti näkeväni keskikesän juhlasta ja kesän harvoista tanssilavakäynneistä nauttivaa ’tavallista’ väkeä. Näinkin ja hyvin viihdyin myös itse.

Juhannuksen vaikutusta varmaan oli, että kävijäjoukon ikä- ja tyyppijakauma oli laaja. Oli nostalgiaa etsiviä matkaajia ja kesälomalaisia (nämä tuntee uteliaasti ympärille tähyävästä katseesta ja pienestä ihmettelevästä/haikeasta/tunnustelevasta hymystä), lapsiperheitä ja siten selvästi normaalia enemmän lapsia, vakioharrastajia tällä kertaa poikkeuksellisesti kumppaninsa tai perheensä kanssa, kauempaa ’oikealle’ juhannuspaikalle lähteneitä, keski-ikäisiä pariskuntia varsinkin alkuillasta useita, tanssimattomia katselijoita ja aivan nuoriakin.

Mukavaa siis oli, useita ’hyviä’ tansseja, hauskoja hetkiä muita katsellessa ja jutustellessa, omaa pientä ’kenttähölmöilyä’, uusia kokeilijoita. Paras ja kestävin maku jäi varmaan kuitenkin siitä, että ihmiset tuntuivat olevan iloisella juhannusmielellä liikkeellä. Tanssijoita pyöri lattialla hyvin sopuisan ja kukin omalla tavallaan innostuneen oloisina.

Pieni kokoelma juhannustanssien ihmisistä ja hetkistä:

---------------------

Juhannuksena voi tavata vanhoja tuttuja, osa 1. Luokkakaveri, mies. Lyö kämmenellään olkapäälle: ”Leppee, hei”. Kuulostaa yllättyneeltä. Kertoo olleensa täällä nyt joka viikonloppu, aikaisempina kesinä olemme nähdeet pari kertaa sattumalta. Mainitsen kyseessä olevan itselleni kesän ensimmäisen kerran. Raportoi keitä muita tuttuja on näkynyt kevään aikana. Silmistä hehkuu innostus. Hiljainen mies. Katselen myöhemmin, kuinka nätisti mies pitää parejaan sylissä. Juttelee joskus jotakin ja muuten luomutanssii vähän karhumaisen ujosti tyytyväinen ilme naamallaan. Viihtyy niinkuin kuuluukin viihtyä. Tekisiköhän sen myös jossakin rintamailla isoilla lattioilla, toivottavasti ?

----------------------

Huomasin rivissä kauniin värikkääseen mekkoon pukeutuneen nuoren naisen. Kaunis hän itsekin. Ei päässyt tanssimaan ja seuraavalla kierroksella rivin ohi tanssiessani huomasin hänen kävelevän kyllästyneenä pois. Varmaan kesälomalainen, joka on tullut katsomaan minkälaista lavoilla on. Parin tanssin päästä näin kävelemässä lattialla miten kuten paikallisen nuoren miehen otteessa.

Noinkohan tyttö koskaan toista kertaa lähtee lavoille. Ajattelin tekeväni illan hyvän työn ja tanssittavani käymäläistä. Enhän minä hyvin, mutta jäisi hänelle kuva, että pääsi tanssimaan.

Joo. Nainen oli Helsingistä. Harjoitteli säännollisesti tanssiseurassa, ja kävi lavoilla vain harvoin. Oli murskaavan paljon Leppeetä osaavampi. Katseli muita tanssijoita ja sanoi, että kyllä meilläpäin enemmän noita vauhtilajeja mennään.

Se hyöty Leppeen ’uhrautumisesta’ oli, että lavan osaavista miehistä pari huomasi tytön taidot ja tanssitti häntä myöhemmin.

Tytöllä oli oikeaa juhannusasennetta. Tai oikeaa tanssijan asennetta. Loppuillasta huomasin hänen menevän jenkkaa hymy korvissa puuvillapaitahihaisen paikallisen myöhäiskeski-ikäisen miehen kanssa. Luomujenkkaa taatusti tanssittiin – mutta mies vei helpon näköisesti. Tuota tanssia ja tytön ilmettä olisi voinut näyttää kenelle tahansa joka väittää ’liian’ osaamisen ja opettelun tuovan tanssimiseen suorittamisen ja vievän ilon.

----------------------------------------

Musiikin fanittaja. Kuunnellut musiikkia ja katsellut orkestereita jo parina kesänä. Kertaakaan en ole häntä nähnyt tanssimassa. Viime kesänä aloin silloin tällöin sanoa pari sanaa.

Järkevän oloinen nuori nainen. Osaa hyvin jallittaa pois häiritsemään tulevat humalaiset. Kiinnostunut iskelmämusiikista, erityisesti rautalangasta. Kertoo nauttivansa tunnelmasta, mutta ei aio tanssia. Nauroi, kun pyysin tanssimaan ”Elä minua toki kysy”.

Silti, pari kertaa ohi tanssiessani/kulkiessani huomasin hänen unohtuneen katsomaan lattialle. Seuraavan ainakin kertaalleen jopa Leppeen valssaamista. Veikkaisin, että fanittaja tanssii ennenkuin tämä kesä on ohitse.

----------------------------------------

Juhannuksena voi tavata vanhoja tuttuja, osa 2. Olen joskus kauan sitten kirjoittanut palstalle tapaamisesta äidin ja tyttären kanssa, ja kuinka eri ihmiset voivat ymmärtää asioista eri tavalla. Tämän parivaljakon kanssa olin silloin päätyä jatkoille aivan vahingossa ilman että sellaista tajusin itse ehdottaneeni ja että kukaan osapuolista sellaista olisi itse asiassa halunnutkaan. Rempseän rehevällä sanankäytöllä varustettu parivaljakko. Eivät varmasti kaikkein koulutetuimpia – joku saattaisi käyttää tuossa yhteydessä sanaa sivistys – mutta ovela elämänviisaus voi olla sitäkin hyödyllisempää.

Kumpaakaan en ole nähdyt varmaankaan kolmeen vuoteen. Molemmat olivat muuttaneet ulkonäköään. Tytön tunnistin silti tanssijoiden joukosta ja kävin hetken päästä hakemassa tanssimaan. Tanssin alkupuolella käytiin osallistujille aika tyypillinen keskustelu:

”Me sitä on tanssittu ennenkin, kesti vain vähän aikaa ennenkuin tunnistin...”

”Sanoppa miulle mistä tunnistit”.

”No, ei se helppoa ollut, kun oot nyt erivärinen”.

”Äitis kuule ole erivärinen, kun sinua teki”

”Niin varmaankin”.

”Anteeksi”... kihertävää naurua... ”oli aivan pakko sanoa”

Myöhemmin tyttö puolusteli tekemisiään sillä, että vetyperoksidi kuulemma vie järjen. Viehän se, mutta yleensä se järki menee miehiltä.

Äiti kävi vuorostaan hakemassa naisten haulla. Katselin päiden yli tanssijoita, kun joku kutitti äkkiä sormenpäillä vatsaani. Ehdimme keskustella hänen kaikista tyttäristään, puutarhan hoidosta, alkoholin ottamisesta, suupalttiudesta, ikänikin tuli tarkistettua.

Tyttö ehti myöhemmin mainita, että kannattaa katsoa kun hänen kaverinsa käy hänet ja äidin tanssien jälkeen hakemassa. Näkisin kuulemma punaista. Satuin tulemaan illalla parkkipaikalle, kun sieltä kaarsi ulos punainen urheiluauto. Myhäilytti. On tosiaan ihmisiä, jotka pärjäävät ja osaavat aina pitää itsestään huolen.

[Päämenu] [Tuoreet artikkelit aihealueittain / säikeittäin]] [Vastaa sähköpostitse]
[Arvioi] [Roska] [Akana] [Jyvä] [Rusina] [Helmi]