Lista: Missä iässä lapset kesälavoille ? (16 vastausta) [Tanssijat] (Sarsa 2008-06-02 22:53)
Ihan ensiksi miten määrittelet kesälavan? Onko se se juhannuksena tansseja kyläläisille koko perheelle tarkoitetuksi tapahtumaksi järjestävä lava vai tansseja säännöllisesti järjestävä lava, joita esim. Minnemennä-palstalla on? Jos kyseessä on ne kesätapahtumaksi tarkoitetut tanssit, niin sinne lapset kyllä vanhempien huoltamina sopivat, vaikka useinhan siellä viina enemmän virtaa kuin "oikeissa" tansseissa. Mutta normaalitansseihin viennissä olen Jerryjeen kanssa samoilla linjoilla.
Olen kyllä ollut joskus tansseissa, joissa lapsi tai kaksi on ollut tanssijoiden mukana. Joskus keskenään tanssien ja välillä aikuisen parina. Mutta jos näitä perheellisiä on useampi eli jos tapa yleistyy, ollaan jo vaarallisilla vesillä ihan jo turvallisuuden kannalta katsoen. Niin ikään mielestäni lasten paikka yömyöhällä (miksi alle kymmenvuotiaalla katson jo kymmenen jälkeisen ajan) ei ole olla tanssipaikoilla -ainakaan säännöllisesti. Eli päivätanssit varmaan paremmin sopivat lapsillekin. Luulen että näillä päivätansseilla on erilainen status iltatansseihin verrattuna. Oletan että esim. alkoholia ei käytetä lainkaan.
Kun perheessä on lapsia, täytyy silloin harrastukset mitoittaa tilanteen mukaan ja usein se tansseissa käynti vähenee. Mutta sen aika tulee jälleen, kun lapset kasvavat reilusti kymmenen ikävuoden vanhemmalle puolelle. Treeneihin varmaankin voi ottaa nuorempiakin mukaan. Ne kun eivät ole iltamyöhällä, eikä kai kestä niin kauan, että lapset väsyvät, vaikka tanssista pitäisivätkin. Itsellä ei ole paljon treeneistä kokemusta, joten en tiedä minkä verran siellä lapsia on mukana.
Toki on hyvä, että saadaan lapset innostumaan tanssimisesta, mutta lavatanssit ovat aikuisten ("rippikoulun käynyt ja rokotettu")juttu. Innokkaalle lapselle kannattaa etsiä harrastus jostain muualta tanssin parista.