Miltä tuntui eka kerta? [Tanssijat] (Ytp 2008-05-25 14:32)
Kerronpas nyt tähän väliin eräästä tanssi-illastani. Ikäiseni, todella upea kolli tuli hakemaan mua tanssimaan. Tyypillä oli ihan mieletön kroppa, osasi tanssia erittäin näyttävästi. Olin aika wau, meinasin pudottaa silmäni tuon näyn edessä. Etenkin, kun olin havainnut hänen tanssivan todella upeasti. Mentiin tanssimaan, ja sieltähän ne löytyivät suunnilleen samat askeleet, hän tosin selvästi esiintyi enemmän. Aika lailla mua kuitenkin vaivasi se, että homma oli ihan suorittamista, termejä sateli suusta ja kuvioita tuli kuvioiden perään, hymy irtosi harvemmin vaikka mukana pysyinkin lähes melkein koko ajan. Kyllä se hymykin näkyi, kun saatiin joku monimutkaisempi juttu menemään, muuten oli harvemmassa.
Reilusti viisikymppinen, hieman vatsakas, silmälasipäinen ja laajan jakauksen omaava mies tuli hakemaan mua tanssimaan. Hieman arastellen haki, ujonlaisesti hymyillen. Mentiin tanssimaan, menossa oli joku foksi. Herra otti sylitanssiasennon, painoi posken vasten poskea ja aloitettiin Tanssi. Pehmeää perusaskelta, ei ainoatakaan kuviota, rytmimuutosta, ohiaskelta, mitään. Ja silti ehdottomasti kaikki! Silmät painuivat kiinni, rytmi meni vereen, miehestä aisti, kuinka hän nautti kuten tein itsekin. Ei lähentelyä, silti toinen siinä lähellä. Askeleet menivät itsestään, vartaloissa jokainen kohta löysivät välittömästi paikkansa ja liikkuivat ilman ajatusta. Mieletön flow -elämys! Sanatonta, edes seuraavan tanssin välissä ei tarvinnut kehittää sanottavaa, vaan toisen kasvoilta näkyi kaikki. Tämän miehen en ole koskaan nähnyt menevän kuvioita, jenkkaa mentiin myöhemmin ja tosi kivasti mentiinkin, askelaskelhyppy ja vierekkäin hyppyjahyppyjahyppyjahyppy, sen lisäksi perusjuttu ja ne neljä hyppyä vastakkain. Siinä oli silti, tai juuri siksi jälleen Tanssi isolla T:llä.
Ei tanssi aina katso kuvioiden määrää ja sitä, mitä on treenattu. Tanssi syntyy kahden ihmisen välille.