[Päämenu] [Tuoreet artikkelit aihealueittain / säikeittäin]]

Mukavaa Pavilla [Tanssipaikat] (Isäntä 2008-05-22 0:26)

Iso, pieni ja suhteellinen

Pia M
2008-05-24 9:45

Enpä lavachachaassa lähde määrittelemään isoa ja pientä askelta. Sen sijaan puhuisin suhteellisuudesta.

Ensinnäkin, se ei kyllä mene niin, että kun tykkää tanssia cha chaan pitkillä askelilla niin se on sitten peruste mennä niitä pitkiä askelia, oli tilaa eli ei. Askelen mitta pitää suhteuttaa käytettävissä olevaan tilaan, vaikka se ei aina hauskaa olisikaan.

Toinen, mikä mielestäni kuvaa paremmin sitä, minkä mittainen askelen on hyvä olla, on että pysyykö itse askelen päällä vai karkaako jalka alta. Hyvä tapa kokeilla tätä on ottaa tottumansa mittaisen cha chaan askeleet mutta yksi kerrallaan ja pysähtyen joka askelen jälkeen. Jos on epäselvää kummalla jalalla paino on, seisot molemmilla, on askel ollut liian pitkä TAI vaihtoehtoisesti vartalotekniikassa on puutteita.

Paino "pitää" cha chaassa voida siirtää tehokkaasti jalan päälle käytettävissä olevassa ajassa, ja sieltä pitää vielä myös ehtiä kauniisti siirtymään poiskin. (Laitoin hipsuihin tuon sanan "pitää", koska viime kädessä toki lavoilla jokainen tanssii tyylillään eikä voida mennä pitämisiä sanelemaan, mutta jos lajinomaisuudesta puhutaan...)

Siis määritelmäni, saapi täydentää jos tahtoo: mikäli vartalon paino ehtii siirtyä kokonaan jalalta toiselle ja takaisin siten, että joka askelen päälle on tarvittaessa mahdollista pysähtyä korjaamatta tasapainoa, on cha chaan askel sopivan mittainen. Toisten tekniikka riittää pidempään askeleeseen kuin toisten. Ynnä lisämääritelmä: askel on sopivan mittainen, kun se mahtuu käytettävissä olevaan tilaan - ja tilassa olevat muutkin tanssijat mahtuvat :-)

Luulen, että eräs fuskunomainen seikka lavachachaassa MINUN MIELESTÄNI on juuri tuo askelen karkaaminen vartalon tukipisteen alta pois. Sitä näkee lavoilla fuskussa paljon (ja myös cha chaassa).

[Päämenu] [Tuoreet artikkelit aihealueittain / säikeittäin]] [Vastaa sähköpostitse]
[Arvioi] [Roska] [Akana] [Jyvä] [Rusina] [Helmi]