Bugg helppoa? [Tanssilajit] (Jora 2008-05-09 17:44)
Todella hyvä pointti. Kuten olen usein kirjoittanut, on tanssiopetus Suomessa aivan liian kuviosidonnaista. Kursseilla opetetaan kuvioita toisensa perään ilman että paneudutaan perusliikkeeseen, painonsiirtoon tai askeltekniikkaan. Tuloksena on, että oppilaat eivät osaa tanssia mitaan opetetuista kuvioista. Tätä kuviokeskeistä opetusta puolustellaan usein sillä, että oppilaat haluavat opetella uusia kuvioita. On kuitenkin mielestäni opettajan ammattitaidottomuutta ja opetusmetodiikan heikkoutta mikäli hän ei osaa sisällyttää opetukseensa perustekniikkaa ilman että oppilaiden mielenkiinto ja motivaatio katoaa. Olen jopa törmännyt tapauksiin, joissa tanssiopettaja (jopa melko tunnettu) on vastannut perustekniikkaa ja painonsiirtoa koskeviin kysymyksiin ettei se ole niin tärkeää, ja vasta pitkän jankuttamisen jälkeen pitkin hampain suostunut opettamaan ryhmälle perustekniikkaa.
Tärkeää ei todellakaan ole, miten paljon kuvioita tiedät. On parempi tanssia viisi kuviota hyvin ja sujuvasti kuin yrittää käyttää kahtakymmentä kuviota ja kaikkia häkkyrävariaatiota osaamatta niistä yhtään kunnolla tai edes auttavasti. Ainakin ammatikseen seuratanssia opettavan tulisi ymmärtää tämä.
HUOM. Tämä siis on todellakin vain minun mielipiteeni pyrkimättäkän olemaan mikään universaali totuus, vaikka tiedänkin joitakin todella kokeneita ja ammattitaitoisia tanssiopettajia, jotka ovat kanssani samaa mieltä.