[Päämenu] [Tuoreet artikkelit aihealueittain / säikeittäin]]

Kuinka hyvä on tarpeeksi? [Tanssijat] (Ytp 2008-05-05 11:31)

Kuinka hyvä on tarpeeksi?

NinaK
2008-05-05 23:49

Laitoin tämän Ytp:lle sähköpostina, mutta kopsailempa aikani kuluksi tähänkin, sillä samoja asioita pohtinee moni muukin. Näin siis itse ajattelin asiaa:

"No hei Ytp!

Palstalla pähkäilit tuota otsikon kysymystä, johon jokainen aloitteleva tanssi-ihminen on aikansa hakenut vastausta. Tarpeeksi hyvä tanssimaan on mielestäni silloin, kun itse nauttii tanssimisesta. Tanssiminen lähtee sydämestä, yhtyy vartaloon, vie nautintoon. Jokaisella, joka tanssimisesta nauttii, on oikeus tanssimiseen. Ikään, kokoon, ulkonäköön, tanssitaitoon tms. katsomatta. KUKAAN ei ole liian huono harrastamaan tanssimista. Se, että ketä kannattaa hakea tanssimaan, on varmaankin se kysymys jota pähkäilet. Lavatansseissa on se hyvä puoli, että siellä kaikki hakurivissä olevat ovat kaikkien haettavissa. Toki riviin sijoittuminen antaa osviittaa siitä, kuka toivoo minkäkinlaista taitotasoa, mutta periaatteessa silti jokainen, joka on hakurivissä, on jokaisen haettavissa. Tanssietiketin mukaan pakkeja ei tule antaman muuta kuin jos hakija on ylettömän humalassa, satuttaa tai muuten käytöksellään on loukkaava (esim. ns. nuljaskointi = likistelee, puristelee vasten toisen tahtoa....) Tämä on siis periaate. Valitettavasti tanssietikettiäkään eivät kaikki noudata, pakkejakin saattaa saada, mutta sitä on turha jäädä murehtimaan. Se, joka ne pakit antaa, rikkoo etikettiä, ei se, joka hakee. Tanssinetistä löytyy lisää tanssietiketistä, kannattaa lukea.

Tansseissa on vaikka minkälaista porukkaa, jokainen ihminen on omanlaisensa. Myös maku, minkälaisten tanssijoiden kanssa kukakin tykkää tanssia, on jokaisella omanlaisensa. Mikäli tunnet sydämessäsi, että tanssiminen on sun juttusi, niin älä ihmeessä lannistu vastoinkäymisistäkään. Opettele tanssimista ihan juuri sen mukaan, kun itsestäsi hyvältä tuntuu. Jos itse haluat treenata kursseilla, mene ihmeessä. Jos taas koet, ettet halua mennä harkkoihin, älä mene. Olet tarpeeksi hyvä ihan juuri sellaisena kuin nyt olet, ainoa, kenelle sinun tarvitsee olla tarpeeksi hyvä olet sinä itse. Tanssilavoilla ei ole pääsyvaatimuksena tiettyä taitotasoa. Riittää kun nautit tanssimisesta. Luomutanssijatkin kehittyvät sitä mukaa kun tanssikilometrejä kertyy, aivan kuten kurssitetutkin. Tanssimaailmaan mahtuu aivan varmasti myös niitä itsetuntoa romuttavia iltoja, jolloin tuntuu että kaksi vasemman jalan saapasta seikkailee eikä mikään tahdo sujua kenenkään kanssa, mutta aivan varmasti löytyy niitä aivan upeita tanssi-iltoja ja pareja, joiden kanssa jo ensiaskeleet menee yksiin kuin olisi aina yhdessä tanssittu! Se tekee tästä harrastuksesta niin mahdottoman mielenkiintoisen: aina on varaa oppia uutta, mutta aina saa myös huomata oppineensa jotain uutta! Sinä itse luot omat tavoitteesi.

Toivotan sulle oikein paljon rohkeutta, iloisia tanssikokemuksia ja hyviä tansseja! Ja mikäli samoihin tansseihin joskus tiemme vie, niin aivan varmasti saat minua tulla tanssiin hakemaan ilman pelkoa pakeista, lähden mielelläni!

Terveisin; NinaK"

Tällaisia minä asiasta ajattelin. Ja tuo loppukehoitus koskee sitten ihan kaikkia muitakin... Nautitaan tanssimisesta, taitotasosta tai muusta vastaavasta riippumatta!

[Päämenu] [Tuoreet artikkelit aihealueittain / säikeittäin]] [Vastaa sähköpostitse] [Poista]
[Arvioi] [Roska] [Akana] [Jyvä] [Rusina] [Helmi]