Lavatanssiminen muuttunut ammattimaiseksi? [Tanssijat] (Slovari 2008-04-04 10:49)
Kyllä valitettavasti näin taitaa olla. Muutaman vuoden olen kierrellyt tansseja erään kaverini kanssa, joka tykkää tanssimisesta ja tanssii useita lajeja ihan perushyvin. Viimeisen vuoden aikana hän on alkanut toistuvasti todeta tanssipaikoilla, että "paikalla on niin paljon pirun hyviä tanssijoita, että ei kehtaa mennä ketään hakemaan". Juuri eilen tansseissa tanssin ensin yhden parin erään naisen kanssa ja tämä toiselle parille hakiessani esitti retorisen kysymyksen: "Pysynköhän perässäsi." Minusta kysymys oli outo, koska en mielelläni käytä hankalia härvelikuvioita tanssiessani. Sen sijaan yhdistelen kyllä elementtejä eri tansseista.
Tanssitaidon kilpavarustelu näyttää huolestuttavalta. Enää ei ole kovin kummoista tanssitaitoa osata foksi, valssi ja humppa, vaan olisi hyvä hallita perustanssit perinteisistä lavalajeista, kansantansseista, jenkkitansseista ja lattareista. Lajimäärä nousee helposti yli videntoista jos haluaa laajan repertuaarin.
Miten tähän sitten on tultu? Luulen, että miehille riittäisi aika vähäinenkin tanssitaito. Naiset ovat kuitenkin kautta aikojen arvostaneet hyvää vientiä, mikä on ajanut miehiä tanssikursseille. Hyvien viejien saaminen on taas painostanut naisia tanssikursseille ja kierre on valmis. Jotakin tarttis tehdä. Minua ainakin voi naistentunnilla tulla hakemaan olipa tanssitaito mikä tahansa.