Valssista [Tanssilajit] (Andreas pks 2008-01-30 8:14)
Andreas pks: "Sileä valssi tuntuisi olevan noin karkeasti ottaen kuin kaksipuolista Hamboa."
Niinhän tuo on. Pojalla ensimmäiset kolme askelta (1-3) ovat samat kuin hambossa tytön askel, mutta eri jalalla aloittaen (hambossa tyttö aloittaa vasemmalla). Seuraavat kolme askelta (4-6) ovatkin sitten suoraan pojan askeleet hambosta (1-3), kuitenkin sillä erolla, että nelosella ei pääse kovin paljon eteenpäin, se kun pysähtyy siihen vasemman viereen.
"Tänään oli opeteltavana juuri 2 tuntia Hamboa"
Mikäli opettelussa mentiin ykkösellä alas niiaten niinkuin hambossa mennään, luulen tuon kahden tunnin tuntuneen jaloissa.
"Pyöriminen minulla meni kuin valssissa eli ei vielä aivan niin nopeasti kuin Hambossa pitää."
Hambon opettelussa osaava pari on erityisen tärkeä. Toisen harjoittelijan kanssa juuri nämä pyörähdykset saattavat olla vaikeita.
"Jalan heitot ovat kuin Masurkassa."
Potkumasurkassa on selkeä iskun mittainen potku (säären heilautus), hambossa taas kolmen iskun mittainen laaksoaskel.
"Mielenkiintoinen uusi tuttavuus tuo tanssi (hambo).
Mielenkiintoisuuden lisäksi hambo on hauska tanssi ja sitä hauskempi, mitä paremmin sitä osaa. Olen kerran ollut pelimannitansseissa (laivalla), missä oli hambo jäädä soittamatta. Tanssijoiden vatimuksesta se sitten soitettiin. Toisin sanoen: pelimannitansseissa hambo soitetaan takuuvarmasti.