Ketola & Witikainen - ja valssista [Musiikki] (Aragorn 2008-01-29 15:57)
Itse löysin valssin ilon vasta "pohjoisen tyylistä"*. Käytetään keskipakoisvoimaa häikäilemättä hyväksi. Eli valssi on pyöreää, mutta samalla se on myös etenevää. (Ei sovi illan ruuhkahuippuhetkiin...)
Mielenkiinto säilyy, vaikka kuvioina on vain oikea ja vasen käännös, koska hommassa on menoa, meininkiä ja liitoa.
Oikean käännöksen alkuosa on oikeastaan avaus, ja ympäri mennään enimmäkseen käännöksen loppuosan kolmella askeleella, avauksesta saadun vauhdin avulla.
Myös reipasta foksia tanssimme joskus hieman samanlaisella keskipaikoisvoimaisella tyylillä. Sekin on nastaa! (Sopii tällaiselle lindy hoppiin hurahtaneelle:)
(Täytyy vielä mainita, että olen minä niitä miellyttäviä valssihetkiä kokenut Etelä-Suomessakin, mutta aika harvakseltaan. Yleensä tanssi menee pakertamiseksi. Harvassa ovat riittävän "kevytkenkäiset" valssimiehet.)
(*Kyseinen tyyli ei ole välttämättä oikeasti mikään alueellinen juttu, vaan saattaa vain olla vanhaa kansan tyyliä kautta Suomen. Mutta pohjoisen viileässä se on vain ehkä säilynyt paremmin...)