Tanssi kuntoilumuotona [Tanssilajit] (Jerryjee 2008-03-25 13:52)
On kivasti herättänyt mielenkiintoa tämä kuntosäie.
Tansseista kovimpia ovat mielestäni polkat (perinteinen ja swing), twist, (potku)rokki, boogie woogie ja jive. Nopea viinerivalssikin on aika kova juttu, samoin perinteinen humppa ja humppamix. Nämä lajit ja niiden kovuus riippuvat tietysti tanssijasta, kuten täällä on aiemmin todettu sekä siitä, kunka tosissaan tanssin ottaa. Olen muutamia kertoja pitänyt sykemittaria päällä mainituissa tansseissa ja kyllä lukemat ovat ihan kiitettävillä alueilla käyneet tai jopa pysyneet. Lähelle anaeroobista rajaa (totaaliväsymisen kulminaatiopistettä) olen päässyt polkassa, twistissä ja rokissa. Jive, humpat, boogie ja valssi ovat jääneet maksimitehoillaan kymmenisen sykettä alemmalle tasolle kuin edellämainitut.
Sitten on vielä mainittava ainakin hidas valssi, joka käy ainakin omiin pohkeisiini silloin, kun oikein yrittää olla tehokas ja käyttää pohkeitaan päkiöille noustessa. Hitaassa valssissa joutuu tekemään vartalolla muutenkin aika lailla töitä ja kontrolloimaan, venyttämään sekä pidättämään liikkeitään keskimääräistä vaativammin.
Kuntoilun kannalta parasta lienevät lämpöä ja hikeä tuottavat tanssit eli vauhti ja intensiteetti. Pitkässä juoksussa kohenee ainakin jalkojen kunto sekä osalla myös vatsa ja selkä. Tansseissa saa pitkää kestoa tanssimalla putkeen eli tauotta. Käsittääkseni tauotta 3-4 tuntia kappalevälit poislukien käy jo pitkästä lenkistä, jona aikana kertyy askeleitakin noin 20 000 kpl (testattu lukuisat kerrat).
Energian kulutuksen havaitsee tanssiparketilla aika monestakin asiasta => hikoilee, vaikka olisi viileätäkin, tulee jano, illan päälle alkaa tanssijalkaa painaa eli tulee väsy ja joillakin saattaa tulla jopa heikotusta tai esim. huimausta. Viimeistään puntari illan päätteksi kertoo, kuinka tuli liikuttua. 3-4 tunnin yhtäjaksoisessa rupeamissa olen mittaillut keskimäärin 1,5-2 kg:n painon laskun, joka tarkoittaa käytännössä nestehukkaa. Viiden tunnin puurtamisessa tahtoo nestehukka yleensä nousta jo yli 2 kg, vaikka olisi juonutkin välillä. Painon putoaminen on tietenkin yksilöllistä ja pitkälle riippuvainen tanssijasta itsestään eli kuinka jaksaa tanssia.