[Päämenu] [Tuoreet artikkelit aihealueittain / säikeittäin]]

Lava-alkeiskurssin jatko-osa su 23.3.08. Tangon, valssin, humpanjatkoa ja foxinalkeita. [Tanssilajit] (Mikko 2008-03-24 12:27)

Tangon tanssiminen alhaalla

TestiPoro
2008-03-25 23:21

"Foksissa baunssataan polvista, tangossa pysytään samassa tasossa matalalla, mutta mitä muuta?"

Minkä takia tangossa pysytään matalalla? Onko jollakin oikeaa tietoa mistä tämä tapa on saanut alkunsa? Onko kyse siitä, että askeleesta saadan pitempi ja näyttävämpi? Äskeinen ei minusta ole perusta jatkuvaan alhaalla oloon.

Onko pään tasaisella liikkeellä tarkoitus saada kuva rauhallisesta liikkeestä, johon tulee nopeita tempon muutoksia? Nämä saadaan aikaan, ilman jatkuvaa alhaalla oloa, oikeasti rauhallisella jaksolla tulisen liikkeen välissä, vaikka jalat olisivat suorassa.(polvet ei tietysti lukossa)

Minä en tätä suuntausta ole ymmärtänyt, koska se mielestäni rasittaa lavatanssiksi liikaa polvia. Tanssin tangon korkeutta vaihdellen, en kuitenkaan siten, että sen baunssiksi voisi mieltää. Joskus tulee kyllä hulluteltua tango baunssin kanssa, mutta silloin kyseisestä musiikista on kuultavissa baunssi. Minusta tanssin silti tangoa enkä foksia.

Minulle on jäänyt kuva, että tätä matalalla ja vielä matalammalla tanssimista tangoon tuodaan kokoajan, mutta minusta se on mennyt jo jokin aika sitten yli vaativuudessaan. Miksi se kuitenkin lavatanssikilpailuissa tuntuu olevan ihanne? Minusta tangon luonne ja tanssin korkeus vaihtelut tulee kappaleesta itsestään, ei määritelmänä tango tanssitaan alhaalla. (Tosin minä pidän tangoa musiikin mukaan liikkumisena, missä pohjana käytetään nopeita ja hitaita askeleita, sekä pysähdyksiä ja vartalon taivutuksia musiikkia tulkiten.)

Lavatanssikilpailijat ja osa lavatanssijoista käyvät polvileikkauksissa ja saavat jalkavaivoja luonnottomista liikeradoista, joita minusta lavatansseissa ei pitäisi olla. Lavoilla tanssiessa koko illan ei luonnottomia liikkeitä yksinkertaisesti voi tehdä päivästä toiseen saamatta niistä rasitusoireita. Nimim. kokemusta on.

Pohja kysymyksille on seuraava: Olen suhteellisen paljon tansinut lavoilla viimeisen ööö kait 9 vuoden aikana ja aluksi kävin tanssin perusaskeleita opettelemassa kursseilla. Nyt olen tietysti totaalisesti unohtanut kaiken opetetun ja tanssin askelein mitä selkärankaan on jäänyt. Eli tuossa minun kysymyksissäni on tarkoitus kysyä, minkä takia näin, kun se ei minusta oikein ole musiikin ja omien tuntemusten mukaista, ei siksi että haluan kritisoida ketään henkilökohtaisesti. Käsittääkseni tuo matalalla tanssiminen on aika laajalti mielletty tangon luonteeseen liittyväksi.

[Päämenu] [Tuoreet artikkelit aihealueittain / säikeittäin]] [Vastaa sähköpostitse]
[Arvioi] [Roska] [Akana] [Jyvä] [Rusina] [Helmi]