Lava-alkeiskurssin jatko-osa su 23.3.08. Tangon, valssin, humpanjatkoa ja foxinalkeita. [Tanssilajit] (Mikko 2008-03-24 12:27)
Minä: "Oma mielipiteeni on, että on aivan turhaa stressata aloittelevia jollain erityisillä tangon askelilla, kun suurin osa kuitenkin tanssii tangon lavoilla kuten foksin."
Fasterit: "Oma mielipiteemme taas on, että foksin ja tangon askelluksessa on sen verran eroa, että kannattaa opettaa/opetella heti alkeista alkaen näiden kahden tanssilajin tietyt eroavaisuudet."
Minä: "Mitkä ovat mielestänne ne foksin ja tangon askelluksen eroavaisuudet, jotka kannattaa aloittelevalle opettaa?"
Fasterit: "Lyhytkäisyydessään tangon piiiitkä, matalalla etenevä askel, foksissa taas baunssi päkiöillä ja askellus on "pomppivampaa"."
Ok. Ymmärsin kommenttinne väärin. Käsitin, että tarkoititte jotain
merkittävää eroa askelrytmityksessä tai askelten paikoissa.
Itse kun en miellä tanssityylien eroavaisuuksia ensisijaisesti askelluksen
eroiksi, vaan kokonaisvaltaisemmiksi tanssillisiksi eroiksi, joka pitää
ilman muuta tuoda oppilaille esiin.
Itse olen kuvannut tätä foksin ja tangon tyylin eroavaisuutta vertauksella huolettomana hölköttelevään koiraan ja vaanivaan kissaan.
(Kuinka sitten tämän "vaanivuuden" opetat aloittelevalle tanssijalle, onkin sitten oma juttunsa. Helposti tanssista tulee hiippailua ja vielä helpommin laahustusta.)
Eli siitä olemme yksimielisiä, että foksi ja tangon perusaskel on (periaatteessa) sama; merkittävimmät erot löytyvät suoritustavasta?