[Päämenu] [Tuoreet artikkelit aihealueittain / säikeittäin]]

Bugga (Walker 2002-05-06 19:00)

Bugga

Walker
2002-05-06 19:00

Kysymyksessä on alunperin Jenkkitanssien opetuksessa käytetty kuvioharjoite. Tarkoituksena on ollut opetella kuvion kulku tavallista kävelyaskellusta käyttäen, ja ilman musiikkia. Askellus on tässä harjoitteessa ollut aika vapaa. Kuitenkin niin, että kuvio on kävelty läpi yleisesti neljällä askeleella. Kun sitten Swingeihin kehittyi 80-90 lukujen vaihteessa selkeästi tasaiskuisia tyylejä, niin tätä harjoitetta kehiteltiin eräänlaiseksi harjoitustanssiksi, jossa sitten oli tämä musiikin mukainen tasainen kävelyaskellus. Ykkönen eteen,kakkonen eteen ja käännös, kolmonen taakse ja nelonen enemmän tai vähemmän eteen. Sitten kun tähän lisäsi sopivasti baunssia ja koristelua, niin lavatanssi oli valmis. Ihmeen kauan on kuitenkin kestänyt tanssin siirtyminen lavoille. Jossain vaiheessa tanssi on saanut nimen Bugga, mutta siitä minulla ei ole mitään tietoa mistä se olisi lähtöisin. Ensimmäisen kerran tanssin olen lavoilla huomannut noin 2-3 vuotta sitten. Ilmeisesti jotkut harrastajat kehittelivät tästä englantilaisen mallin mukaisesti sitten selvästi jivemäisemmän muodon, josta ainakin jotkut käyttävät Walk-Jive nimitystä. Siinä tanssitaan tahdin alkuun selkeästi jivelle tyypillinen usein hyvin voimakas Rock-askel ja sitten kolmosella ja nelosella käännös, ja se pyritään tanssimaan muutenkin tiukasti jivemuodon mukaisesti. Samaa tanssia tanssitaan myös humppamusiikkiin jolloin siitä käytetään esim. Jive-Humppa nimitystä. Tämä Walk-Jive muoto on nykyisin ehkä jopa yleisemmin tanssittu, kuin se periteisempi Bugga.

Tuolla alemmpana oleva kirjoitukseni on osin ristiriitainen tämän kanssa, mutta se johtuu siitä, että olen saanut asiasta uutta tietoa.

Minulle ainakin toi kuvioharjoite oli tuttu juttu, kun vaan oivalsi ensin mistä oikein oli kysymys. Veikkaisin että monelle muullekin on ihan tutusta asiasta kysymys.

[Päämenu] [Tuoreet artikkelit aihealueittain / säikeittäin]] [Vastaa sähköpostitse] [Poista]
[Arvioi] [Roska] [Akana] [Jyvä] [Rusina] [Helmi]