[Päämenu] [Tuoreet artikkelit aihealueittain / säikeittäin]]

Rumban aaaaah -askellus [Tanssilajit] (Nippo 2008-02-12 6:36)

Lavoilla tanssittavan rumban rytmitys

Avanaq
2008-02-12 16:24

Itse ainakin olen yrittänyt mennä sillä rytmityksellä (1. vain painonsiirto ja 2. iskulla vasen eteen) täällä pääkaupunkiseudulla.

Ja niillä "kursseilla", joissa itse olen ollut (Järvenpään tanssikeskus ja Wanhan tanssikellari) on ainakin opastettu kyseistä rytmitystä. En tiedä voiko näitä yleensä noin tunnin tuokioita kursseiksi sanoa ja useimmat ei taida "humppakellaria" oikeaksi tanssipaikaksikaan noteerata. Minä olen siellä viihtynyt.

Lavarumban ajoituksen muuttuminen askel-tauko-nopea-nopea -tyyppiseksi on ymmärtääkseni laajemmassa mitassa tapahtunut vasta vuosituhannen vaihteen tienoilla (korjatkaa, jos olen väärässä). Oman tanssipiirin konkaritutut ovat kertoneet, että vielä kymmenkunta vuotta sitten rumba opetettiin kilpatyylin ajoituksella. Nykyisin samat opettajat ovat vaihteneet em. lavarumbaan. Osa kouluista ja opettajista opettaa edelleen toisella ajoituksella.

Humppakellarihan on loistavan viihtyisä tanssipaikka, jossa olen aina viihtynyt. Niin myös Jäke.

En kylläkään osaa tanssia lajityypillisesti kunnolla rumbaa, vaan mieluummin sylitanssina musiikkia kuunnellen ja sen mukaisesti askeleita varioiden

Samma här. Rumba/bolero on usein parhaimmillaan sylitanssina.

[Päämenu] [Tuoreet artikkelit aihealueittain / säikeittäin]] [Vastaa sähköpostitse]
[Arvioi] [Roska] [Akana] [Jyvä] [Rusina] [Helmi]