[Päämenu] [Tuoreet artikkelit aihealueittain / säikeittäin]]

Rumban aaaaah -askellus [Tanssilajit] (Nippo 2008-02-12 6:36)

Neliörumban ajoituksesta

Krisse
2008-02-12 13:50

Uskoisin, että paras tapa katsoa, mikä ajoitus on paras, on katsoa, miten aidot latinotanssijat (esim. kuubalaiset) tanssivat. Varmaankin on perusteltu syy, miksi he ovat niin hölmöjä, että ajoittavat askeleet 2.3ja 4. iskuille, sen sijaan että kysyisivät selvästi viisaammilta, miten ajoituksen tulisi olla.

Jos jätämme sarkasmin sikseen, olisiko sinulla teoriaa siihen miksi samat kuubalaiset rytmittävät salsan NNH siten että askeleet tulevat 1,2,3 iskuille? Clavehan on molemmissa musiikeissa.

Tässä samassa ketjussa olit sitä mieltä (paitsi jos ymmärsin kirjoituksesi väärin) että neliörumbaa opetetaan useimmiten tällä salsamaisella rytmityksellä. En tiedä miten laajaa galluppia olet aiheesta tehnyt, mutta ainakin minä olen törmännyt siinä vain HNN 1, 3,4 rytmitykseen, jossa siis neliön eteen ja taakse menevät askeleet ovat hitaita.

Myönnän kyllä että en ole valtakunnallista tutkimusta aiheesta tehnyt, mutta näin asia on kuvattu myös Veikko V. Niemelän kirjassa Nykyaikainen seuratanssi, (http://tanssi.net/fi/kirjat/Niemela.html) ja tällaisena neliörumba esiintyy myös Suomen Tanssinopettajain Liitto STOL ry:n seuratanssinopettajan tutkintovaatimuksissa.

Mainittu kirja on julkaistu vuonna 1968, ja rumbasta Niemelä kirjoittaa seuraavaa: "Rumba on vakioitu kahteen muotoon, neliörumbaksi eli carré-systeemi ja mambo-bolero eli kuubalainen systeemi. Koska mambomuotoinen on ajoitukseltaan vaikeampi .... .... ei Kansainvälinen Tanssiraati ole valinnut mambomuotoista, vaan carrén eli neliörumban, jossa ensimmäinen askel aloitetaan pääiskulla ja mies aina oikealla."

Seuratanssissa ei mielestäni ole tarvetta julistaa jotain rytmitystä oikeaksi tai vääräksi. Musiikin kuuleminen on yksilöllistä, ja suomalaisilla lavoillakin kuulee monenlaisia sovituksia. Lavatanssissa minun mielestäni voi luottaa omaan korvaansa siinä minkä kolmesta rytmityksestä (1-34, 123- tai 234-) valitsee.

[Päämenu] [Tuoreet artikkelit aihealueittain / säikeittäin]] [Vastaa sähköpostitse]
[Arvioi] [Roska] [Akana] [Jyvä] [Rusina] [Helmi]