PNPtä Revontulessa ja Latosaaressa [Tanssipaikat] (Leila Mäenpää 2008-02-03 14:26)
Pian tulee täyteen puolivuotta, kun ensimmäisen kerran uskaltauduin lavalle. Tämä tapahtui Kalliojärvellä mökkikaudenpäättäjäisissä. Tällöin esiintyjänä oli Annika Eklund. Tulin melko hämilleni, kun en nähnytkään runsain määrin nuoria tanssimassa, joten en uskaltautunut itsekkään tanssimaan. Olin kuvitellut silloin Eklundin vetävän nuoria lavalle. Vietin Kalliojärvellä aikaa vain puolituntia ja ihmettelin kokeneempien tanssijoiden kädenalipyörähdyksiä. Lähtiessäni taisin mainita, että kymmenen vuoden päästä uudelleen.
Yllätys, yllätys kymmentä vuotta ei kulunut. Jo Seuraavana lauantaina lähdin paremmalla onnella kohti Latosaarta. Evääksi sain kaksi serkkulikkaa, joita aluksi tanssittamalla kykenin hakemaan ensimmäistä ventovierasta naista. Tämän jälkeen koko ilta olikin pelkkää lentoa. Ainakin tuntui siltä, koska jalat oli useammin daamin jalkojen päällä kuin kosketti parkettia. En masentunut tästä, kun hyväksi onneksi tämä ensimmäinen tanssitettava sanoi(kylläkin varmaan hammasta purren): "Ei ole miehen vika, jos mies naisen varpaille astuu. Nainenhan seuraa tällöin huonosti. "Nyt käsitys on hieman muuttunut.
Tämän jälkeen en ole ymmärtänyt pysynyt viikkoa kauempaa poissa lavoilta. Tästä johtuen on ollut vähemmän mukavia tanssi-iltoja ja ikimuistoisia tanssi-iltoja. Ollut vähän nuorempia ja vanhempia tanssitettavia. On ollut kunnia tanssittaa vasta-alkajista superhyperpro -tasoisiin naisiin asti. Olen saanut pakkeja ja kiitosta. Myös näitä tanssituttuja on tullut melkein ympäri suomea. Kiva yllätys oli viime lauantaina, kun poltariporukka oli tullut viettämään iltaa latikseen. Eräs tyttö tästä porukasta, jonka kanssa olin tanssinut edellisen kerran Kisarannassa viime joulukuussa oli tullut viettämään kaverinsa polttareita Helsingistä asti.
Nyt kun on toivotettu tervetulleeksi tähän tanssiperheeseen otan sen suurella kunnialla vastaan. Vielä kun jotenkin saataisiin etelä-pohjanmaallekin yhtä paljon nuoria lavoilla käymään, kuten eteläisessä suomessa käyvät. Tällöin ei vähät nuoret erottuisi joukosta. Eikä tarvittisi selitellä, että "mitä sä täällä teet". No eikö se tästä paremmaksi muutu kaiken aikaa.
Tutuille ja tuntemattomille tanssillista loppuvuotta! Bongeja kertynyt 10.