[Päämenu] [Tuoreet artikkelit aihealueittain / säikeittäin]]

Åhej vienti ja tytön "vapaus" [Tanssilajit] (Sokkisha 2007-12-04 20:03)

Åhej - viennistä lyhykäisesti

Lillamy
2008-01-19 23:02

"Olen ollut ohjaajilla (jopa yksäreillä) jotka eivät puhu mitään Åhejsta mutta silti nuo ylempänä mainitut asiat ovat olleet käsittelyn aiheina."

Juuri näin - tässä on on tämän keskustelun ydin. Åhej on VAIN tapa opettaa vientiä ja seuraamista. Se sen enempää kuin muukaan tyyli ei tuo tytölle enempää vapauksia. Tässä pitää tosiaan muistaa, että buggissa, kuin missään muussakaan tanssissa, pojan/viejän tehtävä ei ole TANSSIA tytön PUOLESTA. Koska Åhej tekniikkana ehkä selvemmin tuo tämän asian opetteluvaiheessa esille, voidaan siitä ehkä johtaa tämä ajatus, että se toisi tytölle enemmän vapauksia. Sillä, mitä tekniikkaa vienti/seuraamisessa käytetään, ei ole merkitystä siihen etteikö buggissa pätisi samat säännöt (mm. käännökset, naisen askellus, naisen suunnat tulee olla vietyjä). Ja kun åhej:n avulla saadaan huomio vähemmälle "naisen liikuttelussa", voidaan pistää poika tekemään sitä mitä oikeasti pitäisi tehdä eli TANSSIA ITSE...jalkatekniikkaa yms... Ja hupsis, samalla tuli tanssista vähemmän tylsää... OHO! ;)

Ruåtsi-videoita katsoessa kannattaa myös muistaa, että kisalattioilla nämä åhej-parit koettelevat tosiaan sääntöjen rajoja.... suosittelen suhtautumista kriittisesti siihen, mitä niillä videoilla näkyy. Suosittelen myös ehdottomasti käymään tavallisissa tansseissa ja leireillä Ruotsissa.

Pahoittelen, jos nyt vesitin tässä jonkun ideologian....mutta tämä on mielipiteeni åhej:sta ja itse olen perinteisemmän tyylin kannattaja aika monestakin eri syystä. Hiljaa hyvä tullee...ajatellen aivan kaunis...

[Päämenu] [Tuoreet artikkelit aihealueittain / säikeittäin]] [Vastaa sähköpostitse]
[Arvioi] [Roska] [Akana] [Jyvä] [Rusina] [Helmi]