Tanssitauon vietosta - katsaus kulttuuritarjontaan [Tanssijat] (MLeena 2007-12-28 14:45)
Ainakin kuvittelisin Turkan tanssiharjoitteisiin (tai mihin lie?) liittyvillä luennoilla/tunneilla keskityttävän johonkin ilmaisutaitoon, tunteisiin, impropvisaatioon tms. (?) Vaikka itse en olekaan r´n´s´tanssien harrastaja, selailin BN-sivustoa ja tulin nähneeksi myös tuon Turkan opetusosuuden kursseilla. Jos oikein asiaa ajattelee niin ihan epäilemättä tanssijoille on suurta hyötyä monista asioista joissa Turkka on 100% rautainen ammattilainen kuten improvisaatio, eläytyminen, näytteleminen, tunteet ja niiden ilmaisu yms. ! Suomalainen (varsinkin mies!) on tunnetusti tunnevammainen olio jonka on vaikeaa ilmaista itseään vapaasti. Se on kuin kivipaasi pellon nurkassa! Tanssi ja hyvä musiikki taas aiheuttaa välillä suuriakin tunteita ja sitä energiaa sitten kukin purkaa tanssimisen kautta niillä eväillä jotka on siihen mennessä kerännyt. Yleensähän meille on tapana ilmaista ne opittujen tanssiliikkeitten kautta mitä tunnemme tanssiessamme. On myös itse kehitettyjä hyvältä tuntuvia liikkeitä jotka "toimivat" tietynlaisen tunteen ulos ilmaisussa. Luulisin että pohjimmiltaan on aina kysymys siitä miltä TUNTUU tehdä jokin juttu tietyssä tilanteessa. Sillä ei ole niinkään väliä mihin kategoriaan se sijoittuu tanssikuvioiden joukossa. Toinen saa nautinnon taiturimaisesta kuvion suorittamisesta, toinen hitaasta ja yksinkertaisesta vartalon liikkeestä. Kummatkin sulautuvat musiikkiin. Katselin muutamankin kerran eräässä paikallisessa tanssipaikassa tiettyä nuorehkoa pariskuntaa jotka eivät varmaankaan tanssinharrastajien mielestä kysyttäessä noin yleensä "osaisi tanssia" juurikaan; tuo pari on illasta iltaan tanssinut koko illan kiinteästi liimautuneina toisiinsa kaikki kappaleet samalla tyylillä ja samoilla askelilla. Siinä on silti ollut jotain mitä näyttävillä kuvioillakaan ei pystytä ilmaisemaan; -ilmiselvää tunnetta joka jostain syystä välittyy myös sivusta katselijalle! Urheilumainen suorittaminen ei kuulu tuohon tanssiin lainkaan.
Jostain syystä itselle on musiikki alkanut merkitä yhä enemmän. Tapani tanssia alkaa pikkuhiljaa kai vakiintua ja eri tanssilajeihin soitetut musiikit ovat monesti parhaita levyltä tanssittuna. Fuskusta nautin eniten jos siinä on fuskumainen komppi johon fuskun luonteenomainen jousto istuu. Sama foksissa! Tango säväyttää eniten jos se ei ole tylsä "A ja B osa"-tango jossa vuorottelevat beguine ja kumea basson jumputus vaan hieman tulinen, argentiinalaisvaikutteinen, haikeakin raikkaasti soitettu tango jossa löytyy tulkinnan mahdollisuuksia ja erilaisia osia joissa tunnelma vaihtelee paljonkin. Haikeus on mielestäni tangon avainsana. Iloisista tangoista en pidä. Oma opittu tapa tanssia siis istuu juuri tietynlaiseen musiikkiin ja tarjoaa mieleenpainuvimmat kokemukset kun kaikki kolahtaa kohdalleen! Olisi mielenkiintoista jos tätä puolta voisi vielä tarkoituksellisesti syventää vaikkapa jollain tuontapaisilla tunneilla mitä Turkka uskoakseni pitää BN-kursseilla.
Jos tuollainen olisi lähempänä meikäläistä menisin ilman muuta ja suurella mielenkiinnolla Turkan oppeja kuuntelemaan... tietenkin pienellä jännityksellä että mitähän siitä oikein seuraa...
Sellaisen havainnon olen myös ollut tekevinäni että jostain syystä ne ammattinäyttelijät joiden olen nähnyt tanssivan; -ovat tanssineet hyvin! Olen ajatellut että joko näyttelijät ovat lahjakkaita myös tanssissa tai sitten ammatikseen näyttelevät ovat saaneet matkansa varrella joitain valmiuksia jotka auttavat suuresti myös tanssimisen oppimisessa.
Olen aina pitänyt Turkkaa yhtenä aikamme suomalaisista suurmiehistä.