[Päämenu] [Tuoreet artikkelit aihealueittain / säikeittäin]]

Nyt se onnistui - silmukkakäännös! [Tanssilajit] (Aragorn 2007-12-31 6:11)

Nyt se onnistui - silmukkakäännös!

Aragorn
2007-12-31 6:11

Silmukkakäännös on tietysti oma nimitykseni tuolle sulavalle oikealle käännökselle, jota olen nähnyt taiturien tekevän. Tai ainakin kuvitellut näkeväni, kun silmäni eivät ole koskaan olleet kovin tarkat näkemään kuvioiden yksityiskohtia.

Eilen illalla se siis onnistui - yllättäen rakkaani kanssa kun improvisoiden otimme pari ohimenevää tanssiaskelta olohuoneessa.

Vasen hidas eteen, oikea hidas eteen myös mutta jo oikealle kääntyen, paino oikean jalan päkiällä vasen kiertyy oikean viereen nopealla - näyttää siltä että se voi olla parikymmentä senttiä etenemissuuntaankin - ja viejän selkä on nyt kääntynyt menosuuntaan.

Ja se pointti. Nyt oikea jalka jatkaa suoraan liikkeestä nopealla taaksepäin pitkän joustavan askeleen, siis etenemissuuntaan!

Viime aikoina olin yrittänyt joskus viedä tätä keskittymällä erityisesti hartiatason ohjauskiertoon, ja menihän se joskus puoli- tai neljännesväkisin, mutta ei aivan 'oikein'.

Nyt tässä 'oikein' menneessä käännöksessä, ja se myös tuntuu siltä, paino tai liikkeen keskipiste näin jälkeenpäin ajatellen olikin lantiossa.

Se pisti ajattelemaan.

Oli synttärit joulun alla, ja koska olen jotenkin nirppa lahjojen suhteen, olin esittänyt läheisille vain ja ainoastaan yhden lahjatoivomuksen: pyöreä tasapainolevy, ja merkinkin olin tarkkaan ilmoittanut etukäteen. Siis korkealaatuinen ja melko vaativa.

Sitten juhlissa tanssia harrastava esikouluikäinen tyttärentytär astui levylle vienosti hymyillen: asettui aivan keskellä, vartalo rennon suorana, ja nosti kädet lanteille, seisoi siinä kuin joulukynttilä.

Kun tuota ihmettelimme, ei katsojakunta malttanut olla usuttamatta: onnistuuko myös silmät kiinni?

Onnistui, ja tyttönen lauloi varmemmaksi vakuudeksi samalla myös Petteri Punakuonon.

On sitten tullut harjoitelluksi levyllä, yhdellä ja kahdella jalalla.

Intoa lisäsi se kun rakkaani kertoi että aivan tavallisesti lattialla yhdellä jalalla silmät kiinni seisten jo seitsemän sekuntia on hyvä saavutus. Tuohan ylittyi helposti.

Olisiko siis onnistuneen silmukkakäännöksen pohjalla ollutkin tasapainoharjoittelu?

Taas oikein miettien: vaikea on onnistua silmukkakäännöksessä, jos vartalo on yhtään etukenossa tai jännitystilassa.

Ja vielä yksi elementti, johon viime viikkoina olen kiinnittänyt myös enemmän huomiota, kaiketi tasapainolevyn innoittamana: Lantion tasapaino.

Jo kauan sitten olin yrittänyt soveltaa lantion asennon ohjetta: kiertää lantiota alakautta eteen ja ylös.

Nyt pari viikkoa sitten sekin äkkiä onnistui keveästi ja jännittämättä. Tunne oli kuin lantio olisi levännyt tasapainossa jalkojen päällä kahdella laakerinkuulalla, ja selkä lantion päällä yhdellä kuulalla.

Tuokin oli upea tunne, ja rakkaanikin uuden asennon heti huomasi.

Joten tässä niille, jotka haluavat kehittää sylitanssia - eivätkä siis näitä vielä ole tulleet opetelleeksi - Aragornin tanssipedagogiikan muutama uusi lause - tietysti etenkin itseä varten:

1. Opettele ottamaan nopeita askeleita pitkinä, paljon pidempinä ja liikkeeltään nopeampina kuin olet kuvitellut. Uskalla antaa nopeiden askelten irtaantua maan hitauden tunteesta. Joustavina ja iloisina!

2. Opettele ottamaan rauhallisia hitaita pitkiä, nauttien, niin että askel on koko ajan hallinnassa.

3. Opettele etenkin hitaan askelen jälkeen - tai sen keskellä - tulemaan toisen jalan päälle niin että voit pysähtyä sille, ja jälleen jatkaa.

4. Harjoittele kotona tasapainoa. Seiso vuorotellen kummallakin jalalla, ja heiluttele toista jalkaa ja käsiä eri asentoihin. Pidä tasapaino suorana, ja etenkin lantio ja selkä sen päällä kuulalaakeritasapainossa.

5. Ja sitten sama silmät kiinni, vartalo, selkäranka ja niska edelleen suorina ja rentoina.

[Päämenu] [Tuoreet artikkelit aihealueittain / säikeittäin]] [Vastaa sähköpostitse]
[Arvioi] [Roska] [Akana] [Jyvä] [Rusina] [Helmi]