Keventämisestä [Tanssilajit] (4711 2007-12-30 23:45)
Trickster varmaan voisi kirjoittaa meille ohjeen keventämisestä. Kuulin termin ensi kerran, kun yritin harjoittaa ratsastamista joskus vuosia sitten.
Nyt keventäminen on alkanut askarruttaa minua yhä enemmän tanssin yhteydessä. Kevennä, kevennä, huokaili Suke Anskun synttäreillä, kun tanssimme hybridinä jotakin hidasta.
Nainen ei nosta kättään, sen nostaa mies, valaisi joku viejä Boogie Tourin bugg- tai bw-kurssilla. Sen jälkeen käydyssä keskustelussa Päivi neuvoi vietävää käyttämään selän lihaksia, ja minulla oli vaikeuksia keksiä, miten ihmeessä...
Ja nyt sitten olin Päivin parina bw-kurssilla Boogie Nightissa ja sain vähän väliä opastusta siitä, miten sen vientikäden pitää olla aivan, aivan rento. Päivi näytti tarkkaan, mitä lihaksia käytän, ja huomautti harvemmin kuin varmaan olisi tarvinnut: Rento, rento, rento!!!!
Kyllä siinä kahdessa päivässä väistämättä hiukan oppi. Mutta eri viejien kanssa vaihtoringissä osaaminen oli kyllä hyvin erilaista.
Kun sitten lauantai-iltana menin tanssimaan, jouduin kolme kertaa niin voimakkaaseen kädenalivientiin, että olisi tehnyt mieli kysyä, eikö kaveri usko minun tottelevan vähemmälläkin. Joissakin tapauksissa vienti melkein kaatoi, vähintään myöhästytti iskuilta.
Mietin, että tuskin on yhtään vietävää, joka tarvitsee niin lujaa kuvioonohjausta. Paljon, paljon vähempi riittäisi, ja todella hyville tanssijoille riittää lähes vihje.
Bw-kurssilla tehtiin paljon erilaisia kuvioita ja variaatioita, joiden muistaminen ja oppiminen herätti kunnioituksen kurssin urhoita kohtaan. Vienti se vasta vaativaa on. Naisen tarvitsee vain seurata, kun saa perusaskelen haltuunsa ja kerran, pari saa kokea vientimerkit (Kiitos muuten, Nuvvos, uusista ja sopivan rauhallisista merkkeistä!). Bw-kurssilla opetettiin naisille, että ei tarvitse mitään muuta kuin taukoamatta tanssia perusaskelta ja rauhallisesti seurata vain sitä kättä...
Ajattelen niin, että jos vientiä opiskeleva kaverikin satsaisi vähemmän voimaan ja enemmän siihen, mitä rataa naista ohjaavat sormet kulkevat, niin oppiminen olisi itsellekin helpompaa.
Toivottavasti keskustelu tästä aiheesta ei kohota kenenkään rimaa mutta auttaa parantamaan vientiä sekä seuraamista - ja tuottamaan rauhallisuutta tanssiin. Sellaista ei varmaan olekaan, jolla ei olisi jatkuvasti tässä oppimista.