PNP:n ja Korsuorkesterin tahdeissa liidellen [Esiintyjät] (Ami 2007-12-17 17:43)
Olen Kosketinsoittajan kanssa samoilla linjoilla. Valotaulu palvelee taitavia ja tanssilajeja paljon hallitsevia, mutta "tavalliselle" tanssijalle se luo korkeamman kynnyksen mennä tanssimaan. Tieto lisää tuskaa tässäkin tilanteessa, luulen ma. Kun taululta lukee kaikki ne tanssilajit, joita ei tiedä osaavansa mennä vaikkapa vaihtoaskeleella, jää mieluummin penkille istumaan. Kyllä siinä aloittelija/osaamattomampi/perustansseihin tyytyvä jää vähitellen pois tästä harrastuksen parista. Turha siinä on koittaa kannustaa lähtemään mukaan, kun tietää, että hakijoista/haettavista osa haluaa mennä vain ilmoitettuja lajeja, joita ei ehkä itse osaa.
Valotaululle löytyy toki puolustajansa. Onhan helpompi jo edellisen tanssin aikana miettiä, ketä hakee mahdolliselle seuraavalle, kun tietää mitä on tulossa ja sitten ennen kappaleen alkua käy pokkaamassa. Edellisen tanssin viime tahdeilla voi jo johdattaa parinsa sinne "sopivan" lähelle, jotta ehtii varmasti...
Toiset esiintyjät ilmoittavat tahtilajin ja sen perinteen soisi jatkuvan. Kyllä siinä ehtii hakea tai jättää hakematta. Eikä se ole niin vakavaa, vaikka aina ei tietäisikään, mikä laji on tulossa. Onhan meillä puhetaito, jolla asiasta selvitään, jos laji ei ole hallussa ja haluaa perua tanssiin kutsun. Ei siitä kukaan saa loukkaantua tai tuohtua, jos ei sillä kertaa päässytkään tanssimaan ehkä itse osaamaansa lajia.
Suvaitsevaisuutta kehiin siis! Tanssi on mukava asia!