[Päämenu] [Tuoreet artikkelit aihealueittain / säikeittäin]]

Foksi ja fusku (tai bugg) [Tanssilajit] (Aragorn 2007-12-18 10:25)

Foksi ja fusku (tai bugg)

Aragorn
2007-12-18 10:25

Minusta hauska yhtäläisyys, että fuskun ja foksin askelrytmitys on periaatteessa sama, kaksi hidasta, kaksi nopeaa.

Olen kuitenkin oppinut foksin niin liitäväksi tai aaltoilevaksi (onko se sitä joustoa?) ja eteneväksi, että on hyvin vaikea kuvitella foksia tanssittavaksi samalla baunssilla kuin fuskua.

Tosin en ole fuskua, jiveä, bw:tä tai lindyä koskaan kunnolla oppinutkaan (niin ja lattareista puhumattakaan), vaikka on niitäkin kursseilla jauhettu. Vasta buggin löytyminen teki kädenalitanssista oikeasti nautittavaa, se kun tekee mahdolliseksi sellaisen hiipivän ja vapaan askelmuokkauksen, josta itse pidän.

Saattaa olla että itselläni siis foksin askellus onkin lähempävä buggin vapautta kuin fuskua. Kuitenkin sillä erolla, että minun mielikuvamaailmani mukaan foksin vaakatason etenemistä vastaa kädenalitanssien pystysuora baunssi.

Jonkinlainen foksin ihannekuva itselläni on HHNN-perusaskeleella hitaat alempana ja nopeat korkeammalla - kaikki mahdollisimman pitkällä askeleella jos tilaa vain riittää.

Tällä hetkellä foksin perusaskel on suunnilleen muotoa HHNN-HNN-HNN. Nautinnollista.

Nopeassa foksissa ja jos tilaa on vähän, otan mielelläni mukaan hallitun poikittaisen kokovartalokeinunnan. Aika vaativaa tehdä tyylikkäästi, luulen, enkä ole peilistäkään nähnyt onko se sitä vai ei. Kuvittelen kuitenkin että joskus maailmassa olisi foksia saatettu tanssia sillä tavoin.

[Päämenu] [Tuoreet artikkelit aihealueittain / säikeittäin]] [Vastaa sähköpostitse]
[Arvioi] [Roska] [Akana] [Jyvä] [Rusina] [Helmi]