Kirjoittamisen haasteita [Tanssijat] (Stefanus 2007-12-17 14:56)
Paljon kirjoittavana olen aina silloin tällöin törmännyt siihen, että tekstejä tulkitaan monilla tavoilla. Joskus takavuosina esimerkiksi lehtikirjoittelussa törmäsin joskus siihen, että suosin muka toisen seuran urheilijoita sillä perusteella, että olin aktiivisesti sen toisen seuran toiminnoissa mukana. Ja omasta mielestäni luonnollisesti pyrin olemaan tasapuolinen, tulokset ratkaisivat.
Toisaalta myös huumori on vaikea laji. Itse saattaa ajatella jonkun asian olevan hyvinkin humoristisen lohkaisun, niin toiselle se voi olla kovakin loukkaus. Eipä siinä auta selittelyt, jokainen tulkitsee varmaan oikein tahoillaan. Niin erilaisia olemme.
Tanssi on erittäin herkkä alue. Liikutaan herkillä alueilla, onhan paritanssissa niin monesta asiasta kyse. Sehän ei ole pelkkää liikuntaa, vaikka kuinka olisi "vain tanssimassa". Tanssifiilinki syntyy niin monesta tekijästä. Ja kuitenkin jokainen tavoittelee tanssiessaan sitä mukavaa tanssitunnelmaa.
Vaikka meistä monet ajattelevat edistää omalla tavallamme tanssikulttuuria kirjoittamalla vaikka tanssipaikoista, suosittelemalla erilaisia tanssitapahtumia. Suosittelemme vaikka ihmisiä kokoontumaan johonkin, täyttämään salit ja parketit. Yksi väärä lauseenvalinta voi kääntää asian päälaelleen. Et enää kehitäkkään tanssikulttuuria, vaan päinvastoin.
Myös tanssiraportteja kirjoittaessamme saamme varautua siihen, että ne luetaan niin monella tavalla. Jopa ne rivien välit. Jotkut näkevät sinne piilotetun huumorin. Toisille ne jutut voivat olla täyttä todellisuutta.
Jospa joulupukki toisi senverran ymmärrystä, että osaisi olla loukkaamatta ihmisiä.