[Päämenu] [Tuoreet artikkelit aihealueittain / säikeittäin]]

Tanssiaiheisia kysymyksiä - onko niitä enää? [Palvelin] (MLeena 2007-12-13 23:02)

Vienti baunssilla buggissa

Sokkisha
2007-12-14 7:34

Tämä on taas niitä kysymyksiä joista ei ole havaintojeni mukaan olemassa mitään selvyyttä tai "oikeaa oppia". Olen ollut opetuksessa jossa on opetettu varta vasten nilkan ja polvien käyttöä, lisäksi olen ollut opetuksessa jossa on opetettu KÄVELEMISTÄ, sitten olen ollut opetuksessa jossa on opetettu jotain näiden väliltä ja vielä sellaisessakin missä ei ole puhuttu mitään koko asiasta... Buggin opetus näyttää olevan avuttoman sirpaleista!

Toisaalta olen ruvennut miettimään että tavallaan kaikki nuo on perusteltuja eikä mitään voine nostaa jalustalle muitten yläpuolelle. Jos joku julistaa norsunluutornistaan korkealla äänellä "buggiin kuuluu se ja se ja buggiin ei kuulu sitä ja tätä" niin itse ainakin koetan karttaa tuollaista fanaattista oikeaoppisuutta.

Paikallaan tanssittaviin liikkeisiin sopii (mielestäni) hienosti päkiäaskeleet+ polvien ja nilkkojen (myös lantion) voimakas käyttö, mutta etenevissä liikkeissä taasen tuntuisi istuvan selvästi paremmin ihan kanta-askeleet jossa toki voi myös polvia käyttää jos vain osaa ja kykenee , itse en osaa, -se on vaikeata! Lisäksi vain hyvin harva näyttää tanssivan selkeällä rullaavalla päkiäaskeleella nilkkoja ja polvia +lantiota käyttäen, hyvin harva.

Minusta tämä on vähän samanlainen kysymys kuin se pitäisikö aloittaa etu- vai taka-askeleella? Molemmat on perusteltavissa ja kaikki näyttää riippuvan kaikesta.

Kai tämä johtuu osaltaan bugg-musiikin kirjavuudesta... -sitähän on laidasta laitaan ja tyylillisesti kovin erilaista. Toisaalta tuntuisi olevan tarpeen olla monenlaistakin tapaa tanssia mutta kolikon kääntöpuoli on siinä että opetus on liian hajanaista ja sekavaa kokonaisuuteen katsoen, sillä eri opettajien kursseilla käyminen (muissa tansseissa) on osoittautunut yleensä omien kokemuksien pohjalta hyväksi ja rikastuttavaksi tavaksi, mutta bugissa se vain lisää sekavuutta. Bugg on helposti häkkyröity mutta erittäin vaikeasti TANSSITTAVA! Lisäksi jos toinen tanssii kovin erilaisella baunssilla niin yhdessä tanssiminen ei todellakaan ole mitenkään nautinnollista. Baunssi tyyliin liittyy olennaisesti myös askelten pituus ja muita asioita jotka vaikuttavat vietävyyteen ja seurattavuuteen kai yhtä lailla, luulisin... -esim- kanta-askeleet tulevat automaattisesti vähän pitemmät verrattuna päkiäaskeliin jos asiaan ei aivan varsinaisesti kiinnitä huomiota. Tässäpä omia havaintojani! mitään "totuuksia" ne eivät edes yritä olla.

[Päämenu] [Tuoreet artikkelit aihealueittain / säikeittäin]] [Vastaa sähköpostitse]
[Arvioi] [Roska] [Akana] [Jyvä] [Rusina] [Helmi]