[Päämenu] [Tuoreet artikkelit aihealueittain / säikeittäin]]

Alihankintaa ja ulkoistusta [Tanssijat] (Josef 2007-11-21 12:31)

Alihankintaa ja ulkoistusta

Josef
2007-11-21 12:31

Varoitus: Tekstini sisältää kirjoitus-, kielioppi-, yhdyssana-, pilkku-, ajatus- ja asiavirheitä.

Riensin räntäsateessa loskaista Arkadiankatua asemalle päin, kun äkkiä olin törmätä jalkakäytävällä olevaan pöytään ja kahteen hahmoon, jotka värjöttelivät pöydän ääressä. Tarja ja Pena! Tarjan tunsin ulkonäöltä niiltä ajoilta, jolloin kävin Brahiksen rusettiluisteluissa. Ja olihan hänen kuviaan ollut lehdissäkin.

- Mitäs Tarja?
- Aamiaisella ollaan.

Toden totta. Kahvia näykyivät juovan ja vettynyttä voisarvea syövän tällä pienellä Hotelli Presidentin terassilla.

- Mutta kuinka tässä?
- Hallituksen aikaansaannoksia. Huomasivat, ettei Presidentinlinna tuota tarpeeksi. Kapiteeli tarjosi sitä vuokralle kaikenmaailman liikemiehille ja näinhän siinä sitten kävi.
- ?
- Vuokrasivat koko linnan jollekin Sedulle, joka perusti siihen oitis Onnellisten Juottolan. Portsaritkin on kuulemma ulkoistettu ja alihankittu: Santahaminasta lähetetään joka illaksi pari nuorukaista niihin vartiokoppeihin 3,50 euron päivärahalla.
- Meidät kaupattiin huutolaisina alimman tarjouksen hyväksyjälle, joka takasi meille asunnon ja ylläpidon sekä tilat valtiollisten vieraiden vastaanottoon. Hotelli Presidentti voitti tämän tarjouskilpailun. Saimme Presidentti-sviitin tuolta pihan puolelta. Kaiken kukkuraksi aamiastarjoilukin on nyt ulkoistettu tänne terassille.

Olin ollut matkalla sovittamaan uutta frakkiani Sokokselle. Frakin tarvitsisin, jos sattuisin saamaan kutsun itsenäisyyspäivän vastaanotolle.

- Miten nyt itsenäisyyspäivän vastaanotto järjestyy - hotellisssako?
- Ei suinkaan, saimme option järjestää juhlat edelleen Presidentinlinnan, siis Onnellisten Juottolan juhlasalissa. Että tervetuoa vaan sitten tiistaina joulukuun 4. päivä!
- Itsenäisyyspäivähän on vasta torstaina 6. päivä!
- Ei ole enää. Sedu on alivuokrannut juhlasalin jollekin Paville, joka järjestää siellä tansseja kaikkina muina päivinä paitsi tiistaisin. Itsenäisyyspäivä on nykyisin Joulukuun ensimmäisenä tiistaina, niinkuin se oli alunperinkin.

Jatkoin matkaani aseman suuntaan. Siis tanssit Presidentilinnassa. Sinne oli mentävä. Silloin muistin Päivin raportoineen kyseisestä paikasta. Lähetin oitis Päville sähköpostia ja pyysin häntä tanssimaan kanssani ja esittelmään salia minulle. Pian sainkin Päiviltä vastauksen, jossa hän ehdotti tapaamista naisten tunnin alkaessa Josefin (vai oliko se Josifin) muotokuvan edessä.

Illalla astelin punaista mattoa pitkin kohti Linnan pääovea. Kursseja käymättömät jonottivat Mariankadun puolella. Juhlasalissa ihmettelin lattiaa peittävää vesivaneria johtavalle lipunmyyjälle.

- Olemme varautuneet ilmaston lämpenemiseen. Meren pinta nousee ja parketti ei kestä vettä.

Vihdoin naistentunti alkoi. Tuolta Päivi saapuikin! Tunnistin hänet kaulassa riippuvasta pahvilapusta, jossa luki PÄIVI.

- En tiennytkään, että olet kiinalainen!
- Kyllä minä olen, mutta oikea Päivi ei ole.
- ?
- Päivi on nykyään niin suosittu, että ei ehdi hoitaa itse kaikkia tanssiinkutsuja, joten hän on palkannut joukon alihankkijoita, sijais-Päivejä. Minä hoidan näitä yksinkertaisia tapauksia - vaativampiin kohteisiin hänellä on varsinaisia taitureita, kuten tuo rumba-Päivi Kuubasta.

Käveltyämme parit tangot olinkin jo valmis lähtemään kotiin.

Ulkona heittelin nyt jo lumeksi muuttuneesta rännästä tekemiäni lumipalloja Kolera-altaan mustaan veteen. Jospa se nopeuttaisi merenpinnan kohoamista.

[Päämenu] [Tuoreet artikkelit aihealueittain / säikeittäin]] [Vastaa sähköpostitse]
[Arvioi] [Roska] [Akana] [Jyvä] [Rusina] [Helmi]