Lista: Palstakirjoitukset mietityttää. (2 vastausta) [Pulina] (Delfiini 2007-11-18 18:59)
...tai kirjoittajissa ja lukijoissa, molemmissa voi olla vikaa.
Miksi kirjoittaa palstalle, jos kirjoitusta ei ymmärretä. Tai se ymmärretään väärin.
Joskus on niinkin päin, että vaikka pilkut, kappalejaot ja sanamuodot kuinka olisivat oikein, ymmärretään kirjoittajan kirjoitus kuitenkin väärin. Aina ei ole ongelmana kirjoittajan rajallisuus itsensä ilmaisemisessa, myös lukijan päässä saattaa olla rajoitteita.
Olen sitä mieltä, että kirjoittaja voi huolehtia vain siitä että lähetettävä kirjoitus on hänen omasta mielestään riittävän selkeä ja ymmärrettävä. Tähän sopii myös sanonta että "kukin taitojensa mukaan" - olen joskus aiemminkin peräänkuulutellut samaa kuin Delfiini, että kovin tiukkapipoinen suhtautuminen kirjoitusasun oikeellisuuteen pelottaa niitä kirjoittajia joilla oikeasti on LUKI-ongelmia. Kärkäs huomauttelu pilkuista ja lauserakenteista lopettaa lyhyeen halun kirjoittaa palstalle, jos henkilö tietää että omat lähtökohdat kirjoittaa oikeellista kieltä ovat oikeasti rajalliset.
Minua ei rasita kirjoitusasun mahdollinen kömpelyys tai puuttuvat pilkut. Lukijana pyrin aina tavoittamaan kirjoituksesta sen, mitä kirjoittaja yrittää oikeasti sanoa, ja jos asia kiinnostaa mutten ole varma olenko ymmärtänyt oikein, KYSYN. Mitä en jaksa yleensä lukea, on pitkät kappalejaottomat kirjoitukset. Tämä onkin kutakuinkin ainoa kielellinen rajoite lukemiselleni - no, monimutkainen murre on toki myös usein hankalaa. Yhtä poikkeusta lukuun ottamatta, mutta mähän olenkin Maalaisvaari-asiantuntija ;-)