[Päämenu] [Tuoreet artikkelit aihealueittain / säikeittäin]]

Palstakirjoitukset mietityttää. [Pulina] (Delfiini 2007-11-18 18:59)

Palstakirjoitukset mietityttää.

Delfiini
2007-11-18 18:59

Mielenkiinnolla lueskelen silloin tällöin tätä tanssipalstaa ja joskus jotakin hömppää itsekin kirjoitan. Ihan vaan hetken mielijohteesta, savoksikin yritän kirjoittaa, vaikken sitä oikeasti osaakaan. Tänä syksynä olen huomannut, että kirjoittajat ja lukijat hyvin kärkkäästi takertuvat toisten kirjoittajien kieliasuun; joidenkin kirjoittajien lainausmerkit häiritsevät, toisilla on sitten liikaa sulkumerkkejä, joillakin vissiin hymiöitä ja tätähän riittää loputtomiin. Onko sen niin väliä? Itse olen mielestäni saanut selvää jokaisesta suomeksi kirjoitetusta tekstistä. Minulle tärkeää on se viesti, mitä kirjoitus sisältää. Jotkut kirjoittajat kertovat hyvinkin yksityiskohtaisesti tanssimatkoistaan, ei häiritse, se on heidän kokemaansa, vaikka autonrenkaatkin ois vaihdettu..ja tanssipaikan kahviossa limut nautittu kera hyvän seuran:) Kiinnostavaa luettavaa ovat olleet esim. Peten kirjoitukset, selkeää tekstiä, vaikka en musiikista ymmärrä paljon mitään. Tanssin vain sen tahtiin, jos herrat vie. Toki muidenkin tanssista perillä olevien asialliset kirjoitukset kiinnostavat, oppiakseni luen. Tanssi näyttää olevan iloa tuottavaa, kaikki tanssimatkakertomukset ovat olleet mukavaa luettavaa, joistakin tanssipaikoista tulee hyvä ja positiivinen kuva, yleensä. Sellaisia "huonoja" (hih) tanssipaikkoja ei taida ollakaan? Mieleni mun tekevi, ennen kuin tarkistan tekstini kieliasun, muistuttaa kaikkia meitä LUKI- häiriöstä. Uskon, että joukossamme on ihmisiä, jotka eivät uskalla edes yrittää kirjoittaa palstalle LUKI -vaikeuksien vuoksi. Ei ole helppoa heille kirjoittaminen eikä varsinkaan oman kirjoituksen kieliasun tarkistaminen. Siksipä mielestäni tärkeintä on tekstin sisältö ei niinkään kieliasu. Annetaanpa kaikkien kukkien kukkia ja kirjoitellaan palstalle hauskoista ja vähemmän hauskoistakin tanssimatkoista, musiikista ja tanssin teoriasta ym.

Kaikella ystävyydellä - D -

EnvyMe 2007-11-18 19:58 =>

Kaikki jututhan ovat hyviä, jos ei jonkun mielestä niin varmasti jonkun toisen mielestä.

Kirjoitit että tärkeintä on jutun sisältö, ei se onko se kirjoitettu oikeaoppisesti. Kyllähän se näinkin on, mutta jotta siihen jutun sisältöön pääsisi käsiksi olisi hyvä, että juttu olisi kirjoitettu helppolukuiseksi. Tarkoitan tällä sitä, että jos joku kirjoittaa tanssi-illastaan pitkän jutun ja se on kirjoitettu pötköön, tai lauseet ovat pelkkää ajatuksenvirtaa jota muiden on vaikea ymmärtää, tällöin lukija joutuu ehkä lukemaan jutun useampaan kertaan jotta ymmärtäisi kirjoittajaa.

Minusta ainakin on kivempi lukea juttuja jotka ovat kirjoitettu selkeästi, oli sisältö sitten mitä hyvänsä. Enkä tarkoita tällä sitä, että juttujen pitäisi olla täydellisiä kieliopillisesti!

Stefanus 2007-11-19 8:57 =>

Ajoittain nousee oikein- ja väärinkirjoitukset esille. Tällä kertaa taitaa olla niin, että innoittajana on ollut se, että jonkun hengentuote ja tapa kirjoittaa ei ole ollut kaikkien mieleen.

Voi olla, että meillä itsekullakin on erilaisia vahvuuksia. Joillekin se voi olla tuottaa tekstiä pilkuntarkasti ja pedantisti niin, että se menee läpi vaikka tarkankin äidinkielenopettajan siivilän. Toiset kirjoittavat sitten jollakin toisella tavalla. Tekstiä syntyy, eikä sitä niin mietitä, onko pilkut ja pisteet juuri siinä kohdassa, kun ne sen oikeaoppisen tekstinteon kannalta pitäisi olla. Väliäkö sillä. Toinen voi olla huippu jossain käytännön hommassa, mistä me toiset emme taas mitään ymmärrä.

Toiset luultavasti eivät hirveän tarkkaan mieti pilkkujen ja pisteiden paikkaa. Tekstiä tulee sitä mukaa kun ajatus kulkee ja joskus vaikka vähän nopeamminkin tai päinvastoin. Voi syntyä monenlaista merkkiä ja lainausta, voi syntyä hymiöitä tai sitten ei. Itse en esimerkiksi jostain hymiöistä mitään ymmärrä.

Persoonallisuus on voima. Tapa kirjoittaa kertoo jotain ehkä myös kirjoittajastaan. Ainakin itse kannustan ihmisiä kirjoittamaan ja rohkaista vääntämään sitä tekstiä omalla tavallaan.

Mennään kukin tavallamme myös tähän uuteen viikkoon.

Kommentit: [Päivi]

[Päämenu] [Tuoreet artikkelit aihealueittain / säikeittäin]] [Vastaa sähköpostitse]
[Arvioi] [Roska] [Akana] [Jyvä] [Rusina] [Helmi]