Helmi / Töllin sunnuntai [Esiintyjät] (E.Tuomas 2007-10-31 21:01)
Helmi on ollut minulle "lupaava" tai "varma" orkesteri. Vähän ovat kyllä kokemukseni vaihdelleet (kuten kai Helmen miehitys) - joskus on ollut hurmiollinen ilta ja Helmi soittanut mittapuuni mukaan myös herkästi. Joskus on volyymit uhanneet nousta ellei paljon niin tarpeettomasti.
Nyt soi eka setin yllättävänkin rauhallisella volyymilla. Vanhempi daami sanoi tästä pyytämättä, että onpa nyt kiva. (Tiesin hänen olleen välillä Kylpylän desibelitansseissa.) En valittanut, vaikka olisi voinut soida hieman kovempaakin. Hillitysti soivalla eka tauolla taisi olla yksi kappale, jossa minun oli vaikea löytää kaikkia vientiini tarvittavia yksityskohtia.
Sitten soi setin verran sopivasti, vaan volyymi alkoi nousta: Aluksi se oli "perusteltua", eli jive-tyyppiset ja joku lattari soivat liian kovaa tavallisen tanssijan kannalta katsoen. Tällöin eri rouva otti puffetissa puheeksi liiat dB:t. Itse koin, että ei hätää, jos hoksaa väistää nämä parit kolmet kappaleparit per setti.
Vaan illan loppuvaiheessa ja parketin tyhjetessä alkoi olla sen verran volyymia kauttaaltaan, että se söi Helmen herkkyyttä tavallisillakin kappaleilla. Tämän vuoksi oli helppo suostua väsyneen kuskin toiveeseen ja jättää viimeiset valssit tanssimatta.
Helmi soitti monipuolista ja tanssittavaa. Tauolla ei kylläkään tarvitsisi soittaa levyltä samoja kappaleita kuin soittaa itse seteillä. Niin paljon Helmi saisi lisää herkkyyttä ottamalla volyymia loppuvaiheessa alemmas, että en tässä edes mieti sen musiikin yksityiskohtia.
Töllin parketti oli aluksi tahmea, vaan tasoittui siitä tanssittavaksi ja kai hieman liukastuikin lopuksi. Miten jos aloittaisivat vähemmällä tasaisemmin sirotellulla jarrulla ja lisäisivät sitä tarpeen mukaan.
Töllin ilmapiiri on miellyttävä. Tämän osoittanee se, että mukanamme ollut uudehko tanssikouluja käymätön vaan reippaasti tanssiva rouva oli tyytyväinen siihen, miten pääsi tanssimaan.